Full version: Myror i komposten
anncharlotte
Den ena komposten är full utav myror.

Jag har sett en hel del tips om vad man kan använda för att bli av med myror, men det känns som om det är lite för många för att enkla knep som kaffesump, fun light eller kanel ska hjälpa här.

Myrr tror ni det kan fungera, eller ska vi gräva upp komposten och slänga den ? Nån som har något bra råd om hur vi kan bli av med dom ?
Egentligen gör dom väl ingen större skada där dom är, men tyvärr stannar dom inte där utan springer runt i andra delar av trädgården och gärna upp på altanen och där vill vi ju inte ha dom.
Gossen Ruda
Enkelt uttryckt, är komposten för torr får du myror, är den för våt får du grodor och fiskar. smile.gif Alltså, vattna. Ingen idé att vräka på vatten men en spann eller så åt gången, beror lite på hur stor den är. Rör omkring med en grep också så allt blir vått. Då flyttar myrorna. Kanske in i huset. rolleyes.gif
anncharlotte
Hmm, tack för hjälpen smile.gif

Detta är inte mitt hus och inte min kompost utan min son med sambos, men dom är nyinflyttade och hur denna komposten skötts tidigare har vi ju ingen aning om, kan mycket väl vara så att den är för torr.

Det är en sån där plastbehållare.
Bara att vattna känns som ett jätteproblem, tror inte ens dom äger en vattenslang men det måste dom ju naturligtvis införskaffa.

Men några fler ideer ? Gärna några som inte innebär att myrorna flyttar in i huset ?
Ally
Det räcker med vatten från en vattenkanna, inte mer än så.
Eller få igång komposten genom att blanda i gröna växt avfall, t.ex. ogräsrens eller köksavfall.
Påtoppen
Jag hade myror som börjat bygga bo i en pallkrage. Rikligt med vatten och sen ett lager kanel gjorde att de flyttade. Gick smidigare än vad jag förväntat mig.
anncharlotte
Ok, Fun light har vi också fått tips om.

Men det är väl bara till att testa sej fram, vatten och kanel till att börja med smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon