Full version: Tomater.
Bakerman
Hej alla människor!

Precis nyregistrerad på detta forum. Har en liten undran.
Har fyra stora krukor som jag odlar tomater i på min altan. Det växer så det knakar, och dom verkar verkligen trivas där.
Jag har köpt uppdrivna plantor då mina försök till egna plantor genom frösådd tidigare år har misslyckats pga för sen sådd. Har helt enkelt ingen tanke på tomater i typ mars. wink.gif

Förra året köpte jag fyra olika sorter (inte en aning om vad det var för sorter) för att jag tyckte att det verkade kul. Jag tyckte att jag fick ganska dåligt med tomater, trots stora fina plantor och gott om blommor.

Min tanke var att plantorna kanske inte kan pollinera varandra, så i år köpte jag fyra likadana plantor i hopp om bättre pollinering. Dom växer också så det knakar, och i år får jag MÄNGDER av tomater.

Efter lite snack med folk om mitt "smarta drag" så är det många som säger att olika sorter visst kan pollinera varandra. Hur ligger det egentligen till? Kan alla tomatsorter pollinera varandra, eller bara vissa?

Om nu olika sorter kan pollinera varandra, får man en korsning då?

Har googlat lite, men inte kommit fram till något, så jag tänkte att här lär det väl finnas folk som vet. smile.gif
RibesRubusVitis
De flesta tomater pollinerar sig själva utan hjälp av andra sorter. Och även om någon annan sort skulle lyckas tränga sig före blir frukten inte annorlunda. Det är nämligen inte den som är den genetiska avkomman. Men sår du kärnor från tomaten kan nästa generation bli skild från den första, och det även om plantan pollinerat sig själv. Varje kärna innehåller fler arvsanlag än de som faktiskt förverkligas i avkomman.
Bakerman
Men om ett bi landar på den första tomatplantan och flyger från blomma till blomma, sen flyger den till nästa blomma på en annan tomatplanta av en annan sort och gottar runt sig i en blomma, blir den blomman pollinerad av föregående planta då?
Förstår du hur jag menar? smile.gif
RibesRubusVitis
Jodå, jag förstår, och visst kan den bli pollinerad av föregående planta, men troligast har den dock redan pollinerats av sig själv. Min poäng är att detta inte spelar någon roll för hur frukten blir, eftersom en eventuell korsning av två sorter först visar sig efter nästa frösådd.
När man vetenskapligt, systematiskt försöker få fram förbättrade sorter undviker man att plantor pollinerar sig själva genom att kapa ståndare och isolera blommor så att inget annat pollen når fram än den avsedda fadern…
Bakerman
Pollinerats av sig själv...?
Hur funkar det? Med vinden...?
cinapuff
Nej, en lätt skakning av blomman räcker för att pollen från ståndaren ska föras över till pistillen inne i den lilla blomman. Varje enskild blomma pollinerar alltså sig själv hos de flesta tomatsorter.

CITAT (Bakerman @ 17-07-2014, 20:05) *
Pollinerats av sig själv...?
Hur funkar det? Med vinden...?

jaj-51
CITAT (Bakerman @ 16-07-2014, 00:14) *
Men om ett bi landar på den första tomatplantan och flyger från blomma till blomma, sen flyger den till nästa blomma på en annan tomatplanta av en annan sort och gottar runt sig i en blomma, blir den blomman pollinerad av föregående planta då?
Förstår du hur jag menar? smile.gif

De flesta tomater har en sluten blomma så inga insekter kan komma in och pollinera den.

Det sägs att det blir bättre pollinering om man skakar lite på plantan ..
Jag har aldrig bryt mig och både frukter och fröer har blivit bra.
Bakerman
Jahopp. Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon