Precis nyregistrerad på detta forum. Har en liten undran.
Har fyra stora krukor som jag odlar tomater i på min altan. Det växer så det knakar, och dom verkar verkligen trivas där.
Jag har köpt uppdrivna plantor då mina försök till egna plantor genom frösådd tidigare år har misslyckats pga för sen sådd. Har helt enkelt ingen tanke på tomater i typ mars.

Förra året köpte jag fyra olika sorter (inte en aning om vad det var för sorter) för att jag tyckte att det verkade kul. Jag tyckte att jag fick ganska dåligt med tomater, trots stora fina plantor och gott om blommor.
Min tanke var att plantorna kanske inte kan pollinera varandra, så i år köpte jag fyra likadana plantor i hopp om bättre pollinering. Dom växer också så det knakar, och i år får jag MÄNGDER av tomater.
Efter lite snack med folk om mitt "smarta drag" så är det många som säger att olika sorter visst kan pollinera varandra. Hur ligger det egentligen till? Kan alla tomatsorter pollinera varandra, eller bara vissa?
Om nu olika sorter kan pollinera varandra, får man en korsning då?
Har googlat lite, men inte kommit fram till något, så jag tänkte att här lär det väl finnas folk som vet.