kanonkulan
Hittade i morse två sniglar i trädgården, en liten i gräsmattan och en stor i rabatten. Är ju en glad amatör i trädgården så jag har ingen riktig erfarenhet av "mördarsniglar". Men jag misstänker att jag har besök av dessa glupska varelser efter att ha kollat lite på nätet, men jag lägger in en bild här också för säkerhetsskull. Vad tror ni, bör jag välkomna dessa sniglarna eller inte??

[attachment=81700:snigel1.jpg]
Aqvakul
Högst troligt är du drabbad. Alternativet är brun skogssnigel, som är lite mindre och inte så vanlig som den "spanske".
kanonkulan
Ok, tack för ditt svar! Misstänker att det är den spanska för nu ikväll när jag gick en runda i trädgården hittade jag en hel del fler... angry.gif
Gossen Ruda
Dags att börja samla in, klippa sönder eller stampa.
cinapuff
Jag skulle också gissa på spanska skogssniglar, det finns ett jättebra test här som hjälpte mig. För. säkerhets skull skickade jag in ett par exemplar till Naturhistoriska i Göteborg för artbestämning, men det bekräftade bara mina misstankar.
Nu är det en insamlingsrunda morgon & kväll som gäller (plus nån mitt på dagen vid regnigt väder) i kombination med "Snigelfritt". Än så länge har jag *peppar peppar* lyckats hålla dem i den delen av trädgården som gränsar till grannens tomt (varifrån de med största sannolikhet kommer).
folke.k
CITAT (kanonkulan @ 16-07-2014, 14:13) *
Hittade i morse två sniglar i trädgården, en liten i gräsmattan och en stor i rabatten. Är ju en glad amatör i trädgården så jag har ingen riktig erfarenhet av "mördarsniglar". Men jag misstänker att jag har besök av dessa glupska varelser efter att ha kollat lite på nätet, men jag lägger in en bild här också för säkerhetsskull. Vad tror ni, bör jag välkomna dessa sniglarna eller inte??

en droppe batterisyra sen är den död!! naughty.gif

CITAT (kanonkulan @ 16-07-2014, 14:13) *

en droppe batterisyra sen är den död!! naughty.gif
gunsta
Alternativ till ölfällor. Jag gör något som liknar 'mäsk' d v s socker ljummet vatten och jäst i en vid skål - 'skål' och så klipper jag till smile.gif

PS: blandningen drar sniglar - men ölen dricker jag själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon