Full version: Gödsla tomater
kalasbrallan
Hej.

Jag är både ny på forumet och hyffsat ny i trädgården.

Jag har planterat ett gäng tomatfrön, mest för att det är kul att se när det växer. Jag vet att det inte är rätt tid för detta men som sagt, jag tycker det är kul att se dessa växa.

Min fråga är nu, när ska man börja gödsla tomatplantor? Vilken storlek behöver de vara innan man börjar gödsla?

Tack på förhand!
RibesRubusVitis
Jag sår tomatfrön i näringsfattig så- och kaktusjord, men så fort plantorna blivit 10-15 cm höga och fått ett riktigt rotsystem planteras de om direkt i ”ko på påse” (som numera inte kallas ”kogödsel” utan ”naturgödsel”). Till slut ännu en omplantering i stora murarhinkar med ännu mer ”ko på påse”.
Mäk
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-07-2014, 19:56) *
Jag sår tomatfrön i näringsfattig så- och kaktusjord, men så fort plantorna blivit 10-15 cm höga och fått ett riktigt rotsystem planteras de om direkt i ”ko på påse” (som numera inte kallas ”kogödsel” utan ”naturgödsel”). Till slut ännu en omplantering i stora murarhinkar med ännu mer ”ko på påse”.

Vad är syftet med att så dom i näringsfattig jord?
RibesRubusVitis
Lite om såjord:

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_bi...-1/ODN90-1B.HTM

Samma princip använder jag till sticklingar. Med mycket näring i jorden utvecklas knoppar och blad innan rötterna hunnit med, och då riskerar växterna att torka ut.
Mäk
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-07-2014, 23:03) *
Lite om såjord:

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_bi...-1/ODN90-1B.HTM

Samma princip använder jag till sticklingar. Med mycket näring i jorden utvecklas knoppar och blad innan rötterna hunnit med, och då riskerar växterna att torka ut.

Själv har jag satt tjuvskott i vatten tills rötterna är ca 1 cm och sedan planterat i gödslad jord, visst slokar dom i början men det brukar ordna sig med jämn vattning och låta plantorna stå halvljust i några dagar. Några få plantor fick enbart vanlig planteringsjord och dom utvecklades långsammare än dom med gödslad jord.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon