Full version: Vindruvor - sort?
Pesco
Troligen är det Labrusca jag behöver, men äldre trådar var lite tomma på erfarenheter.

Vi har skyddat läge i Flen och letar till en pergola i sydläge. Utöver det ljusa lövverket vill vi förstås ha goda druvor.

Tips?

Hamnade fel - ska INTE va i växthus utan ute!!!
Huggorm
Jag flyttar dig till "köksträdgården" då, vill du till någon annan avdelning istället så säg till.

Ja, utomhus i Flen är det nog någon av staketdruvorna du får satsa på. Det finns även några hyfsat härdiga hybrider mellan labrusca och "äkta" druvor som kanske kan vara något att satsa på.
Workz
Det finns mycket med sorter inom labrusca som Sukribe (klarar 30- celsius) eller Vanessa som har kärnfria lila druvor, klarar dessutom 20- grader, men är grovt växandee.

Jag har själv sukribe, nordica och vanessa och de växer på som attan. Vanessan har växt 40cm på 2 månader.
Pesco
Spännande - var det bara Vanessa som var kärnfri?
Eva i Västerås
Men sukribe är absolut godast! smiley_small_hug.gif
Workz
Vanessan var den enda kärnfria men sukriben har pungat fram 3st vindruvsklasar som är cirka 1 dm långa och varje vindruva lika stor som en ärta.

Den växer fritt i vår vilda trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon