Alette
Hej!

Är det någon som känner till riktigt bra anueller, såna som klarar regn och blommar riktigt jättelänge. smile.gif
Annika zon 4
JYCKELBLOMSTER
Åsa, mälardalen zon 2
Ringblommor brukar fungera bra i de flesta väder. Ta bort frökapslarna så förlängs blomningen.

Brokbladig krasse är en annan höjdare med mycket fint bladverk, så den är vacker redan innan den börjar blomma.

Tagetes blommar länge om man förkultiverar + nyper bort alla gamla blommor. Tyvärr älskar sniglarna tagetes.

Sedan kan man ju även odla sådant som ex. Fuchsia som ettårig växt om man inte vill hålla på och övervintra dem, och de brukar blomma under större delen av sommaren och de brukar gilla lite regn.
Alette
tongue.gif Tack för goda råd! Jag sitter och bläddrar i frökataloger, men man vill ju bara ha "alla"....... Så jag tänkte alltså välja några som håller länge.
Cilla
Från högt till lågt..

Solrosor är kul under hela växtperioden, och blommar sent.
Rosenskäran är inte heller dum, ca en meter hög men vill ha vindstilla läge för att inte behöva bindas upp
Den blåa linblomman är lika lätt att odla som krassen och ringblomman
Elisabeth-Västkustkolonisten
Verbena blommar också hela sommaren. Jag har Verbena "imagination i mina lådor, tillsammans med Skönbinka och ev. grusnejlika.

Elisabeth
yla
peneer dom blommar ju från vår till vinter men då MÅSTE man nypa bort utblommade blommor ,eftersom dom strävar efter att göra frön så kommer blomman försöka om o om igen

penseer e min favvoblomma o dom är ju ljuvliga med alla sina variationer

fast jag e nog lite dum o vet ej vad anueller betyder blink.gif
jag vet perenner så nån får gärna tala om wub.gif
Berith
Betyder ettårig! smile.gif Tycker inte att du är dum... wub.gif
yla
fniss borde kunnat räkna ut de laugh.gif biggrin.gif
de va ju logiskt o då stämmer ju inte de me penseerna
dom frösår sej ju lätt o då vetefasiken hur dom räknas edom månne
perenna eller tvååriga
jag älskar dom iallafall

varje dag lär man sej en ny sak o de e suveränt kul
vissa dagar e de ett ord andra dagar så lär man sej
nåt annat men färdiglärd blir man aldrig
de vet jag iallafall rolleyes.gif tongue.gif

fast när jag va femton kommer jag ihåg att jag trodde att jag visste ALLT
Åsa, mälardalen zon 2
Penseer är för det mesta bienner = tvååriga, men det går ju även att odla dem som annueller om man sår dem tidigt på säsongen inomhus.
yla
bienner är lagt in i mitt huve nu
va kul tongue.gif
tack för det rolleyes.gif
Sara
Flitiga Lisa Expo F1-hybriden (Lord Nelson) finns i vitt, rött, rosa och lila och blommar juni-september.
"En fantastiskt tacksam utplanteringsväxt som blommar rikligt även om den placeras skuggigt. Tål även en regnig och kall sommar. Sortgruppen Expo är särskilt lämplig för odling i Sverige."

Flitiga Lisa Super Elfin F1-hybriden från Weibulls finns i ungefär samma färger och blommar maj-oktober. Det står att den är vädertålig.
Betty
Min erfarenhet av Flitiga Lisa är att den blir finast i skugga/halvskugga!
Den verkar inte gilla full sol, får fula fläckiga blad av det...
Kajsa
Här kommer ett förslag till på bra sommarblommor Zinnia finns i olika höjder, liksom Blomstertobak 20-90 cm luktar gott. Så pelargoner nu , dom kommer alltid upp, kan man kanta med eller ha i lådor, krukor.
Tagetes är bra om man gillar dom, finns en lite större Vanilla F1 gräddvit
40 cm, den hade jag i många år, var bra!
Kajsa wub.gif
Eva i Skåne
Dubbla flitiga lisor (rosenlisa kallades de på plantskolan) hade jag i två stora amplar på södergaveln i somras. De blommade från juni till frosten kom, lika överfulla var de hela sommaren. Sådana kommer jag att köpa i år också, men jag har inte provat att så dem själv. De klarade både regn, sol och vind, men de behövde vattnas för jämt.
Portlakian är också tacksam, finns både med enkla och dubbla blommor och blommar rikligt. Jag har för mig att den ska klara sig bra i mager jord. Kanske något för er med klippiga tomter? Den blommar nog inte förrän efter midsommar, men sen håller den på. Sätter ni fröer så starta snart för min erfarenhet är att den tar mycket god tid på sig.
Sylvia
CITAT (Betty @ 20-01-2003, 15:44)
Min erfarenhet av Flitiga Lisa är att den blir finast i skugga/halvskugga!
Den verkar inte gilla full sol, får fula fläckiga blad av det...

Jo, min erfarenhet är likadan. Den blir alltid fin på min farstutrappa, där det bara är sol tidigt morgon och sen kväll. Men Lisorna är halvmeterhöga och fulla av blommor hela somamren.
eneskar
Mina favoritblommor är dahlior. Jag köpte frö en gång av vita dahlior o drog upp i uterum o efter ett par veckor var de stora nog att sätta ut i trädgården. De växte fort o började blomma strax efter midsommar o varade ända till frosten kom. Då tog jag frö o drog upp nya plantor nästa vår igen. Några av de frön jag själv tog blev gula istället för vita, men var lika vackra för det. Sedan hittade jag andra sorters dahlior i alla färger - pompom, kaktus m fl med ljusa eller mörka, nästan svarta blad (Diabolo, Bishops Children) o har gjort på samma sätt varje år.
Jag har en jättestor rund rabatt framför huset o den fyller jag med dahlior i alla färger. Många stannar till o beundrar den.
Tyvärr älskas dahlior även av mördarsniglarna. men innan jag sätter ut plantorna strör jag ut snigelgift så de flesta av dem dör, håller sedan koll på de smpå plantorna, men när de sedan växt upp 40-60 cm är de så frodiga att ev. snigelangrepp inte märks. Sedan blommar de i ett till första frostnatten kommer.
Eva i Skåne
Är det så lätt att ta frön och dra upp nya plantor av dahlior? huh.gif Det hade jag ingen aning om. Är det så med alla sorters dahlior?
Då undrar jag varför man gör sig besvär att försöka förvara de stora otympliga knölarna varenda vinter unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Betty
Kan det vara ettåringarna sommardahlia kanske...? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon