Workz
Hej!

Satt och mumsa i mig vattenmelon och fick idén att försöka odla egen med hjälp av fröna från vattenmelonen.

Har satt 3 frön i ett glass paket och tänkte att man kunde ha locket lite på sniskan så det blir som ett växthus om ni förstår vad jag menar, kommer detta funka?

Använder vanlig jord från backen men behöver tips vart den ska stå, mitt i solen eller i skuggan? Allmäna tips om hur jag ska lyckas med detta projekt!

Här får ni lite bilder!

de röda prickarna är där jag har sått fröna.
sofia75
Det är lite sent att så vattenmelon nu. Det tar lång tid att få skörd av melon. Jag sådde mina kärnor i april och nu har jag tre meloner stora som pingisbollar. Kommer att kunna skörda i slutet på september. Men du hade kanske tänkt att ha dom inne? Plantorna blir dock riktigt stora och behöver bindas upp, och melonerna behöver stöd för att inte grenen ska knäckas när dom växer.

Det är bäst att så i såjord, täcka kärlet med plast för att behålla fukten. sedan när plantorna fått sitt andra bladpar sätter man dom i egna krukor med planteringsjord/blomjord. Viktigt att sådden står mkt ljust, annars blir plantorna sköra och rangliga.
kiki
Jag vill inte vara den som är den men melon - näe. Jag har år efter år pjoskat mig genom odlingssäsongen krypandes och vattnandes och pollinerandes i växthuset och gud vet allt och vad fick jag för det? Två små, i och för sig goda, meloner (inte vattenmelon, nån annan sort) som jag i ren och skär glädje sprang och delade med grannen och barnen. Och den smakade ungefär som om jag hade köpt den i affären. Hade förväntat mig en smaksensation utan dess like.
Workz
Hej!

Uppdatering efter att jag satt fröna som var för typ en månad sen.

Iallafall trodde inte det hade funkat att växa så jag grävde upp ett frö ur jorden och skulle kika lite och till min förvåning så hade det blomstrat så fint smile.gif

Såhär ser dem ut nu: [attachment=81873:wWkm8ia.jpg]

Skulle dem dö om jag fick för mig att plantera dem i vårt land nu? Dör dem av frost?

Niklas-73-
Ja tyvärr så tål de ej frost.
De vill nog ha det varmare än gurka så inte under 15 grader C.
Prova att ha dem inne i ett ljust fönster.
Med det var fina plantor.
Bananmannen
CITAT (Workz @ 12-08-2014, 10:23) *
Hej!

Uppdatering efter att jag satt fröna som var för typ en månad sen.

Iallafall trodde inte det hade funkat att växa så jag grävde upp ett frö ur jorden och skulle kika lite och till min förvåning så hade det blomstrat så fint smile.gif

Såhär ser dem ut nu: [attachment=81873:wWkm8ia.jpg]

Skulle dem dö om jag fick för mig att plantera dem i vårt land nu? Dör dem av frost?
Jag försöker ungefär samma grej just nu. men med honungsmelonfrön.

Jag har satt typ 50 frön, så några borde väl klara sig, men jag undrar ändå:

hur djupt satte du dem? Hur varmt och ljust stod dem? Höll du jorden fuktig hela tiden?

Och det viktigaste: hur lång tid tog det innan de började gro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon