Catta
Har någon erfarenhet av utrotning av syrenbuskar?. Vi har en gigantisk buske utanför vårt köksfönster och tänkte bygga en altan där. Någon sa att det är nästan omöjligt att bli av med syrenbuskar. Det är ju inte så roligt om den börjar växa under altanen... Har någon nåt bra tips?
yla
själv har jag problem med o få mina syrener att växa wub.gif
så tokigt de kan bli
men om du söker på sökfunktionen uppe till höger så tror jag att du kan finna masssor att läsa både om att bli av med o att få syren att växa
hoppas du hittar det du söker
för jag har för mej att vi har avhandlat syreners vara en hel del
Cilla
Det är svårt, men det går. Jag antar att det är den vanliga bondsyrénen du har.

Ett sätt är att ringbarka och låta självdö innan man tar bort dem, men det tar ett eller ett par år. Ett annat sätt är att såga ned dem och rotfräsa så att rotdelarna skiljs ifrån varandra. Ibland måste man efteråt gå efter och klippa bort spröt som kommer upp, om de inte kan växa under altanen och sedan sticka upp på lämpligt ställe. Bra är att lägga en markduk över stället där syrénen växte.

Ett tredje sätt är att spara något av syrénen och låta den komma upp i altanen, dvs såga ut för att syrénen ska få komma upp. Då kan man minska buskaget rätt mycket och ändå inte få så mycket rotskottsbildning.
KURT
Det blir såpas mörkt under altangolvet så även om det skulle komma upp rotskott så kommer de inte att ha mycket växtkraft. Kan man bara komma in under det färdiga altangolvet och klippa av ev rotskott så skulle jag bara kapa den och bygga altan över.
Betty
Ett tungt och jobbigt sätt är att klippa ner den helt och gräva fram och hugga lös rotklumpen, men som sagt det är både tungt och jobbigt. Vi (min man) gjorde så med en gammal fullvuxen bondsyrén för några år sedan, inte ett enda spröt har kommit upp efter det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon