Elin33
Hjälp mig!
Ullis64
Jag tror inte det är något fel på din orkidé. Blomstängeln brukar ju vissna ner till slut, och bladverket ser ju grönt och spänstigt ut. Klipp bort stängeln, förr eller senare kommer det en ny.

Rötterna är nog bara torra, så sänk ner krukan i vatten ca 10-15 min.
Bassam
Hej

De ser ut som svamp attackerar den, och det händer när man ger dem mera vatten, jag tycker om du kan borta delar som skadad mycket, och lägga dem på ny jord, och ger dem sparsam vatten, 1 msk vatten när d känner jorden orkat.

Lycka till
H.Bassam
Jubbe063
Nej. Det är inget svampangrepp. Däremot ser det ut som kalkavlagringar på rötterna. I övrigt ser plantan frisk och fin ut.
Elin33
Vad ska man göra om det är kalkavlagring? eller svamp attack? Alla rötterna har dessa vita fläckar, så jag kan inte avlägsna alla rötter.
Jubbe063
CITAT (Elin33 @ 21-07-2014, 20:39) *
Vad ska man göra om det är kalkavlagring? eller svamp attack? Alla rötterna har dessa vita fläckar, så jag kan inte avlägsna alla rötter.

Ett sätt är att spola igenom komposten och krukan rejält vid varje vattning så det rinner ut ordentligt genom hålen i botten på krukan. Då bygger man inte upp avlagringar. Däremellan låter du krukan bli nästan helt torr, dvs tills rötterna blir grå/silvriga och nästan ingen kondens på insidan av krukan. Så länge rötterna är gröna och det är mycket kondens i krukan behövs inget vatten.

Du behöver inte ta bort några rötter, de ser saftspända och fina ut. Fläckarna på rötterna försvinner inte, men skadar inte plantan. Med tiden kommer nya fina rötter att ersätta dessa gamla.

Din planta ser annars frisk och fin ut :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon