Mixilea
Hej,
Jag har nyligen flyttat till vårt nybyggda hus på en tomt som funnits i familjen länge. Trädgården har de senaste tio åren fallit helt i glömska och nu börjar jag återupptäcka de växter som finns. Det är första gången jag har trädgård som vuxen - spännande! Men allt är helt förvildat och övervuxet! Bakom en förvildad doftjasmin (som är mycket hängig, tyvärr), på kanten av en berghäll, hittar jag fyra (!!!) vinbärsbuskar. Endast en av dem har en handfull bär, resten endast blad. En av dem har lagt sig ner en annan är över två meter hög. De står lite inklämda bakom jasminen, lite andra träd och en förmulten stubbe. Ett av små träden är en mycket hårt åtgången aroniabuske, vilket jag förstod när jag hittade en liten lapp längst ner runt en av de döda grenarna (Svart aroniabuske, Norrby Plantskola, 39 kr).

Vad av detta kan jag rädda?! När och hur ska jag klippa ner vinbärsbuskarna? Kan jag rädda doftjasminen och hur gör jag då? Tacksam för råd och hjälp!

/Mikaela
fvd
Det går nog att rädda det mesta men vänta tills det blir blött väder eller ännu hellre lite närmare hösten. När du gräver upp vinbärsbuskarna ta med en rejäl jordklump så att du får med dig så mycket rötter som möjligt. Gör likadant men aronian. Jasminen däremot blir kanske svårare att gräva upp men det ser du ju om du försöker. Annars kan du göra avläggare d v s lägg ner en gren på marken (när den fortfarande sitter fast i busken) skotta lite jord över och lägg ngt tungt ovanpå så får den rötter. När du sedan planterar kräver växterna mycket vatten under tiden de etablerar sig de får aldrig torka ut.
Huggorm
Eller bara låt dom stå där dom står. Klipp ner buskarna på vårvintern och lägg på rejält med gödsel i samma släng. Se till att de får hyggligt med sol, i värsta fall kanske du får kapa några grenar på något träd eller så.
Mixilea
Tack för svar!
Eftersom resten av tomten antingen är skog eller mest grus, lera och sprängsten får de nog stå kvar tills vidare. Har påbörjat att försöka rensa ur döda grenar från detta bortglömda hörn, så förhoppningsvis blir det bättre nästa år. Tar lite i taget, för att se vad som kommer fram. Kanske får en plätt ordninggjord till hösten och kan testa att flytta en av dem. Sprida riskerna lite. smile.gif

Vilken typ av gödsel föreslår du, Huggorm?

/Mikaela
Huggorm
Naturgödsel, antingen "ko-på-påse" eller hönsgödsel. Köp ett par säckar till våren, det kostar inte många kronor. Men gödsla inte nu, gödslar man så här sent på säsongen kan buskarna sätta igång och växa i sådan fart att de inte hinner invintra till hösten och fryser då sönder
Mixilea
Ska bli! Tack.

/Mikaela
Allekulla
Vill du föryngra jasminen helt, kan du kapa den ca 20 cm över marken, men då får du ingen blomning nästa år. Ett annat sätt är att spara några av de bästa gamla grenarna och kapa resten. De ska egentligen gallras lite varje år för att hålla sig fina. Jag är lite lat, så ibland får jag ta till metod ett!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon