Full version: Rosenspireaeländet
elink
Hej!
På vår framsida har vi en häck av rosenspirea. Den består ju till större delen av året av ett pinn å kvisthelvete. 1.5 vecka på sommaren är den fin, när den blommar. Men den är snart brunful av alla vissna blomställningar. Framåt sensommar/ höstkanten är den fin i två veckor när den är alldeles orange. Vad ska jag göra med eländet? Jag tycker det är synd att ta bort den. Det är ju inte gratis att ersätta den med något annat.

Jag söker tips på hur jag ska sköta häcken så den håller sig snygg lite längre. Just nu är den min skämsfläck. Jag klipper ur den varje vår och klipper ner den för att hålla det värsta böset stånget och bara ha friska grenar. Den får gödsel och ny jord på våren.

/ Elin
elink
Någon?
Huggorm
Jag tror inte man kan göra mycket mer än det du redan gör. Spireor är lite risiga, det går inte att komma från.
Bassam
Hej

Du kan ge dem bra skötsel:

1 beskära de bra om de behöver, ta bort gamla sjuka renar.
2 gödsla dem med kompost eller naturligt gödel som kogödsel.
3 Luckra Jorden fö att luften ska gå genom jord.
4 Ge de vatten när joden blir torka, detta kan använda timer som kan koppla med vatten system och sensor som öppna och ge växter vatten när de behöver.
5 ta bort ogräs en gång på vecka.

Lycka till
H.Bassam
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 20-07-2014, 00:50) *
Jag tror inte man kan göra mycket mer än det du redan gör. Spireor är lite risiga, det går inte att komma från.

Så är det tyvärr, särskilt gäller det rosenspirea och bukettspirea....
Allekulla
Finns nog inte många tristare buskar....
Aqvakul
Fördelen med rosenspirea är att de blommar sent, när det inte är så mycket annat som blommar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon