anna jokinen
19-07-2014, 15:14
bladet på mina stockrosor bli bryna under och dör ,Vet inte om det är någon insekt eller sjukdom ,ser inga insekter. kan någon hjälpa
Åsa, mälardalen zon 2
19-07-2014, 15:46
Stockrosrost gissar jag, väldigt vanligt man ser även sjuka plantor redan i trädgårdsbutiken. Jag grävde upp mina inget man testade hjälpte tyckte jag.
Sök på nätet på ordet stockrosrost du lär hitta väldigt mycket att läsa
Monarda
19-07-2014, 17:14
Det verkar som olika sorters stockrosor drabbas olika mycket av rosten. Att undvika den helt verkar dock omöjligt. Mina gula perenna drabbas också men förhållandevis lite. Gräva upp dom skulle jag aldrig göra, blommorna är ju lika fina oavsett och smittan går inte på andra växter.
[attachment=81719:P8121552.jpg]
kerstin z5-6
19-07-2014, 19:14
Svampen går nog inte att bli av med-I norr har vi inget sånt..
Jag har många stockrosor i olika färger (bor i Halmstad) och de blir lite hål i bladen på dem men det bryr jag mig inte om. Jag tycker de platsar på många ställen i trädgården och hör liksom till och blommar länge.Förra året sådde jag gula och svarta och hoppas på att de kommer att blomma nästa år.
Hej
Det är svamp sjukdom som heter ( Fusarium oxysporium F.sp.Lycopersici), det är svårt att de blir friska igen .
Min föslag:
1ta bort skadad växter.
2 Använda sorte som resistenta för frukost.
3 Byta jord till väldränerad jord.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.