Full version: Krukade perenner
Victoria
Hej,

Jag måste få förklarat för mig det här med härdighet och hur man får växter att övervintra tex i kruka ute.

Ska växter torrfrysa eller blötfrysa?

Om jag tex har perenner i stora krukor. (Astillbe, heucher, rosor) Om jag ser till att de är relativt torra (inte utsätter dem för vinterregn) och de fryser då jorden i krukan är torr, klarar de sig då? Eller är det tvärt om. Att om de fryser när det är blött i jorden att rötterna är mer skyddade av isen? Det senare känns inte rimligt men jag får för mig att det ändå ska vara så? Kan någon vänlig skäl förklara? Bor i zon 4-5.
kerstin z5-6
Jag som bor i zon 5-6 lyckas aldrig övervintra växter utom akleja -i stora krukor. Absolut inte rosor.
Krukodlat jordslår jag på hösten i djup kallbänk ,rabatt eller motsvarande.

Översnöade småkrukor med mindre perenner som fått ett rejält snötäcke över sig hela vintern kan gå bra i en vanlig pallkrage..
Victoria
Så du bara ställer dem i pallkragen? Ingen täckning, bubbelplast eller liknande? Hur små är krukorna? Vad är det för perenner? Jag är inte bara ute efter att veta hur jag ska hantera växterna, utan VARFÖR? Hur och vad påverkas de av? 😊
Alexander-VG-zon3
Var i Sverige bor du ? själv bor jag i zon 3-4 södra Sverige, men här klarar sig Hosta utan problem (i ganska små krukor också inte mer än 0,5-2L) håller dom torra på vintern men vattnar tidigt. Kanske inte jätte roliga växter, men är väldigt vintertåliga och klarar många svåra lägen.
kerstin z5-6
CITAT (Victoria @ 20-07-2014, 20:22) *
Så du bara ställer dem i pallkragen? Ingen täckning, bubbelplast eller liknande? Hur små är krukorna? Vad är det för perenner? Jag är inte bara ute efter att veta hur jag ska hantera växterna, utan VARFÖR? Hur och vad påverkas de av? ��

Jag sår vanligtvis 100-150 olika sorts frö , mest perenner från feb-april ,inne under ljus-När jag tagit mitt, gett bort och bytt och sålt några-brukar ändå det finnas kvar lite olika sorter i augusti-de står då oftast i mindre krukor 9x9 cm vanligtvis, kan även vara sånt som behöver 2 säsonger tex grönlilja för att uppnå rabatthanterlig storlek-

Dessa hamnar i pallkragen där har jag oftast sand som jag trycker ner dem i.
Absolut ingen täckning o ingen bubbelplast
Allekulla
Om det är någon växt som är känslig för stående fukt, så lägg krukan ner på marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon