Full version: Begagnat växthus
Zombivarg
Hej

Är helt ny här och inom växthus grejen hihihi, så har några frågor som jag inte hittar svar på här.
Har fått ett gammalt begagnat växthus med aluminium stomme och glas, 2,60 x 2,60.
Kanalplast kan jag inte montera, så som dom visar på bilderna, på detta växthuset.
Vi ligger öppet för stormar året runt så försöker hitta något som håller.
Där jag tänkte ha växthuset är det sol hela dagen.
Har inte bestämt om jag ska sätta leka block runt eller inte.
Kommer nu i början bara ha jordgolv och eventuellt senare funderar jag på sandbäddar, ska läsa mer om detta dock.

Kan jag byta ut glasen mot plast eller typ plexiglas?
Ska växthuset stå på något speciellt ställe, typ kortsidan mot söder eller något?
Finns det något annat jag bör tänka på som nybörjare?

Tacksam för alla svar och fortsätter leta info här smile.gif.
Huggorm
Byggplast är det många som använder. Det är en grov plastfolie som kan hålla en eller några säsonger och som är billig. Den är inte helt genomskinlig utan lite "mjölkig" så solen dämpas en del. Det blir nämligen snabbt för varmt i ett växthus med vanligt glas. Sedan kan du vända växthuset hur du vill, du kommer ha nog med sol i alla fall.
Zombivarg
Tack huggorm för ditt svar det hjälper smile.gif

Några ideer på hur jag lätt kan förankra bygglast, ska vara lätt att ta av och på typ?

Huggorm
Man tar aldrig av byggplasten, den får sitta till den blåser sönder och man kastar den. Jag tror man brukar använda tejp för att få dit den. Annars kan man ju alltid köpa plexiglas om man vill ha en lite mer varaktig lösning.
Zombivarg
Okej hihi tack, lär mig nytt hela tiden smile.gif
Blir byggplast till nästa vår, billigt och bra då jag inte vet om det är något jag vill fortsätta med eller om det kommer hålla här i detta blås hålet hihi wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon