För två veckor sedan rullade jag ut en färdig gräsmatta på vår köksträdgård. Precis innan hade vi skrapat bort ca 1,5 dm ojämn trädgård med rötter, gamla rabatter och massa ogräs, med grävmaskin. Efteråt la vi på ca 5 cm lager med såjord som vi packade med fötterna.
Ovanpå det rullade vi ut gräsmattan.

Gräsmattan är ordentligt vattnad i två veckors tid. Den är riktigt grön och fin och verkar trivas bra.
Följande två problem/frågetecken har jag dock:

1. Efter att vattenspridaren har gått i en timme ligger vattenpölar fläckvis kvar i närmsta två-tre timmar. Men går man sedan fram och lyfter försiktigt (numera har rötterna letat sig ner, så det går inte att lyfta på alla ställen längre) så ligger det vatten kvar under själva gräsmattan, ovanpå såjorden - som försvinner efter ytterligare en tid. Är det här ett problem?
Jag misstänker själv att leran under såjorden är mätt på vatten så att det stannar kvar i såjorden.

2. (Som kan ha med 1 att göra kanske)
Mattan var väldigt mjuk under de första dagarna. Det var liksom "krämigt" under själva mattan. Efter att ha varit borta nu en vecka märker jag dock att den har satt sig, men bara på vissa ställen. Den fortfarande "krämig" på de flesta ställena)
Är det bara en tidsfråga till hela gräsmattan är stabil?

Ja, nu förstår jag att flera kanske tycker att underarbetet var dåligt gjort - må så vara. Mina funderingar och det jag vill ha hjälp med är hur jag kan gå vidare utifrån den situation jag är i. (Om nu mina två punkter är några problem).
Eller kan jag bara luta mig tillbaka, rulla rummarna i visshet om att en dag är allt perfekt...?

Tack på förhand om du vill engagera dig i detta.
/Jimmy (nybörjare/amatör)