Full version: Smultron...
Sia
Jag har sått små smultronfrön (Nelsons) i torvkrukor inomhus. Det var drygt 2 veckor sedan och inget har hänt ännu. Inte ett enda livstecken däri!
Hur lång tid tar smultron på sig att gro?
Bör jag ge upp hoppet nu och börja om med en ny omgång istället, eller?

De står i ett soligt söderfönster, ca 18 grader i rummet. Planterade i så/kaktusjord som jag hållit lätt fuktig.Till att börja med hade jag plastfilm över dem men har nu tagit bort den.

Vad kan jag ha gjort för fel? unsure.gif

Tacksam för er hjälp!
/Sia
miaadner
Alltså, på min smultronfröpåse stod det att dom skulle gro mörkt och svalt... Så jag sådde vattnade och satte plast över och ställde in brickan i klädkammaren. Efter 1,5-2 veckor (ok ok, jag glömde att dom stod där...) kikade jag och då hade det kommit upp några 2 cm långa, bleka, skrangliga små stackare. Ut i ljuset åkte dom, men tyvärr så lyckades jag glömma dom igen (dom stod i ett annat fönster än all övrig frösådd) så nu har nog slutet kommit, för idag var det helt torkat. Jag har vattnat nu iallafall så får vi se.

Det verkar hur som helst lättare att köpa färdiga plantor av just smultron, tröstar jag mig med...
Åsa, mälardalen zon 2
Plastfilmen ska vara kvar tills fröna grott för att hålla hög luftfuktighet.
Smultronfrön vill gärna ha det lite svalare och mörkt för att gro så testa med att flytta sådden, värme är inte alltid gynnsamt för groningen. +Det kan ta längre tid för smultronfrön att gro än 2 veckor.

(I ett söderfönster blir det lätt varmare än +18, det kan hända att fröna kokar sönder ifall man också har plast över eller sådden står i ett förslutet miniväxthus när solen gassar)
Sia
ok, jag har haft i några till frön från påsen i krukorna nu (utifall de gamla "dött") och så har jag ställt dom vid sidan av fönstret med ny plastfil på och sedan en kartong över så det blir lite mörkt... wink.gif
Sen är det väl bara o hoppas då....funkar det inte nu heller får det bli köpeplantor...fastän det vore ju roligare med egna...

/Sia
Fenja
Sia!
Så inte!! Du kan få hur mycket plantor du vill av mig, det är också Nelsons.
Det är stora uppvuxna plantor som jag måste dela på nu i vår. Hör av dig om du är intresserad!
Fenja
*Siw*
Hej! Det kan ta upp till en månad innan du ser resultat. Håll det mörkt så länge det inte är någon större växtaktivitet. Tyvärr skulle du igentligen ha satt dem i Jan-Feb för de tar MYCKET lång tid för dem att bli små plantor. Jag sådde mina i slutet av Januari och har stora plantor nu som jag kan plantera ut senare. Men jag vill tillägga att jag har använt mig av tilläggs belysning (Willabs lysrör ) först innomhus och sedan ute i växthuset, och det har jag gjort med all min plant som nu är så knubbiga och fina.
Hälsningar Siw
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon