per_plant
21-07-2014, 17:53
Hej!
Jag köpte precis en liten vinranka på ca 40 cm med tre vedade stammar. Jag undrar hur man ska göra för att bäst lyckas med denna. Kan man dela på den så man får tre plantor, eller riskerar rötterna att förstöras då?
Ska man behålla den som den är och plantera i större kruka, hur stor isf och funkar vanlig planteringsjord? Eller, läste nånstans att man kunde skära bort två plantor och bara låta en växa till sig, men det känns lite dumt tycker jag.
Huggorm
21-07-2014, 18:22
Du kan inte dela på den, det går normalt sett inte med förvedade växter. Plantera den i en större kruka, desto större desto bättre. Hur skall du vinterförvara den? Skall den vara i kruka kan du inte ha den utomhus och du kan inte heller ha den inne eftersom den kräver viss vinterkyla.
Vad du skall använda för jord beror på vad för sorts vindruva det är. Är det en äkta skall den ha basisk jord, är det en labruscadruva skall jorden vara sur.
En klassisk vinstock har ju en stam som går upp och sedan delar sig i två. Men det går lika bra att ha två eller tre stammar som går upp och iväg åt olika håll.
Alexander-VG-zon3
21-07-2014, 18:36
Härdig vindruva (labruska) går att övervintra ute här, både jag själv och andra har haft/har vinrankor ute i krukor utan skydd. Stora krukor och frosttåliga krukor så går det. Går också övervintra inne om det är en känslig druva, bara man låter vinrankan stå ute tills det blivit frost (står den ute till okt räcker det för vintervila) och sen tar in den och sätter den ljust med extraljus rumstemp går bra, vattna och ge näring hela vintern då den kommer växa inne. Detta har funkat utan problem med vinifera, brukar börja blomma inne i jan-feb. Har man annars ett svalt utrymme runt 10 grader och under så är det perfekt för vits vinifera om man inte har möjlighet till frilands odling, står den svalt ingen näring och bara vatten 2-3 gånger per månad.
per_plant
21-07-2014, 18:38
Tack för svar! Minns inte vad sorten hette, men det var en bild på en flaska vitt vin på etiketten som medföljde, som jag dock missade att få med mig. Jag har tänkt att förvara den i ett förråd som håller drygt 10 grader vintertid, med ett litet fönster åt söder.
Om man testar med 10-literskruka med vanlig planteringsjord, så kanske det funkar ok iaf?
RibesRubusVitis
21-07-2014, 22:06
Tioliterskruka med planteringsjord blir alldeles utmärkt, oavsett vilken sorts druva du har köpt. Se till att vattna rejält efter omplantering, sen räcker det att vattna med några dagars mellanrum. Och skär inte bort något nu, det kan du möjligen fundera på framåt nyår eller så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.