Full version: Köpt ny bil
Carl

Köpt en ny liten Audi A1. Levereras i Oktober Oj vad jag är barnsligt glad!
Huggorm
Kul med ny bil. Blir det bensin eller diesel? Jag kunde absolut ha tänkt mig en A1 själv, jag tycker om småbilar som faktiskt ser ut som bilar istället för leksaker. Jag hade under flera år en suzuki swift, det är ju ungefär motsvarande.
jaj-51
Gratulerar biggrin.gif .
Carl

Tog den lilla bensinaren! 86hK och 160Nm. Kör mest runt staden och motorväg. Skit kul att köra!
jaj-51
CITAT (Carl @ 22-07-2014, 06:46) *
Tog den lilla bensinaren! 86hK och 160Nm. Kör mest runt staden och motorväg. Skit kul att köra!

Hej.
Tror du valde rätt, min snål diesel suger när det är dags för service, Additiv måste fyllas, partikelfilter bytas.
12.000 mils servicen lär kosta runt 12.000Kr ....

När det är några grader kallt ute går motorvärmaren kontinuerligt, blir ju inte så mycket spillvärme över från motorn om den skall fortsätta vara varm. Men vist det är kul när förbrukningen är under 0,4 L/mil vid blandad körning!

Carl
Hej!
Om du menar motorvärmaren som sitter i motorn på alla dieslar .så har jag lärt mig att den brukar gå i gång under +7 grader, Med en förbrukning av cirka 1dl/mil. Denna förbrukning syns inte på färddatorn.

Kör själv en diesel golf idag!
jaj-51
CITAT (Carl @ 21-07-2014, 21:05) *
Köpt en ny liten Audi A1. Levereras i Oktober Oj vad jag är barnsligt glad!

Hej.
Var glad att det inte är en bil som servas av Volvo
Min har gåt långt och det är "dags" att fylla köldmedium i AC anläggningen.

En firma med gratis AC kontroll ville ha 1500Kr för det, Kollade med Volvobil.se vad det kostar där (Min Volvo mek är på semester) så jag mejlade kundcentret.

Förmodligen viste han inte att min bil har passerat alla garantigränser ...

oj oj vilket svar.

Hej!
Tyvärr så får vi inte lov att endast fylla på köldmedel. Vi börjar med en felsökning på bilen och det kostar ca 2000 kr
Med vänlig hälsning
Erik
Volvo Bil Kontaktcenter
T: 031-3808000
www.volvobil.se​

Snart dags att byta bil ...
Huggorm
Men det är normalt, det är inte tillåtet att bara fylla på köldmedel, först måste man kolla varför det gamla läckt ut. Lite läcker ut av naturliga orsaker men det måste kollas så det inte finns några större läckage. Gasen skadar ju ozonlagret, om än inte så mycket som äldre tiders köldmedium gjorde. Om en firma erbjudit sig att bara fylla på är det nog något skumt.
Carl

ibland tar känslorna över eller något idiotiskt händer i hjärnan! Beställde också en växelspaksknopp i aluminium kostnad 2100Sek. Lyckades pruta till 1500Sek. Hela kalaset gick 183500Sek. Visst kan fruntimmer lägga ner 1500 spänn på ett par skor. Jag köpte en växelspaksknopp för samma summa. Men känner mig iaf skamsen!
Huggorm
Men hur många gånger kommer du växla under bilens livslängd? Förmodligen så många gånger att kostnaden för knoppen kommer vara bara bråkdelen av ett öre för varje gång du använder växelspaken. Det kan väll den skönare känslan vara värd?
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 23-07-2014, 17:00) *
Men det är normalt, det är inte tillåtet att bara fylla på köldmedel, först måste man kolla varför det gamla läckt ut. Lite läcker ut av naturliga orsaker men det måste kollas så det inte finns några större läckage. Gasen skadar ju ozonlagret, om än inte så mycket som äldre tiders köldmedium gjorde. Om en firma erbjudit sig att bara fylla på är det nog något skumt.

Det borde väl synas så fort de kopplar in fyllnings utrustningen som har manometrar.
Blir nog en sväng förbi verkstaden i morgon och förhoppningsvis en bra AC igen.
jaj-51
CITAT (Carl @ 23-07-2014, 17:12) *
ibland tar känslorna över eller något idiotiskt händer i hjärnan! Beställde också en växelspaksknopp i aluminium kostnad 2100Sek. Lyckades pruta till 1500Sek. Hela kalaset gick 183500Sek. Visst kan fruntimmer lägga ner 1500 spänn på ett par skor. Jag köpte en växelspaksknopp för samma summa. Men känner mig iaf skamsen!

Ja det är extrautrustningen och service de tjänar pengar på ...

När jag köpte min V50 2010 fans det GPS som tillbehör pris 20.000kr den krävde en uppgradering av radion som kostade10.000kr, 30.000kr för GPS i bilen! Uppdatering av kartorna finns bara Volvo original och kostar multum, tror det var 4.000Kr och dessutom uppdaterar de bara sina kartor en gång om året ...

Nja du skulle nog satsat på ett par dojor till frugan istället, tänk vad populär du blivit kompiskram.gif

Huggorm
CITAT (jaj-51 @ 23-07-2014, 17:39) *
Nja du skulle nog satsat på ett par dojor till frugan istället, tänk vad populär du blivit kompiskram.gif

Eller ett presentkort till en skobutik så man inte väljer fel rolleyes.gif

Fast nu lyckades han ju pruta lite så ett par foppatofflor kan det väll bli ändå
Carl

Tack huggorm känns redan bättre smiley_small_hug.gif
jaj-51
Ac blev fixad på "droppin" hos 570000.se

Gratis testen innebar.
Sug ut och väg kylmedelet, vakuumpump systemet och en enkel läckage test med vacuum.

Normalt läcker det ut ca 50gram/år, min bil saknade 60gram/år lite i överkant.

De fyllde upp systemet och tillsatte "spårmedel" för att hitta eventuella läckage om det mot förmodan skulle finnas läckage.

Notan slutade på 1.500Kr och en gratis läckagtest inom ter månader!

Känner mig nöjd med tanke på att VOLVOBIL skulle ha 2.000kr bara för att konstatera att det fattas kylmedel vilket är helt normalt efter fem år.

På hemväg blev svinkalt i bilen yahoo.gif

Klint
Grattis Carl! Köper man en helt ny bil är det nästan ett måste att välja något "eget"!!
Zixten
Står själv i tankar på att byta bil... Men det är ju så svårt att välja... Man har ju så många val...
Ny, begagnaad?
Premiummärke eller budgetmärke?
Extrautrustning eller "ren"

Sen är man ju bortskämd med "lyxutrustning" som man inte vill vara utan, som genast springer iväg i pengar...

Ja många val, får la se om man kommer till skott med ny bil snart...
Carl
Så här tänkte jag!
Satte en max gräns i mitt fall 200 000Sek. Bmw föll bort
Tittade på svensk bilprovnings fel statistik. Då föll franska och italienska bilar bort!
Behovs analys hur många åker i bilen! Hur långa sträckor kör du ! Fann att en mindre bil var ok!
Ny eller begagnad! Ska ha bilen länge! Så då vart det en ny!
Premium eller inte. Provkörde golf polo fiesta skoda opel. Audi var outstanding i kvalité känsla enligt min uppfattning!
Zixten
CITAT (Carl @ 25-07-2014, 06:55) *
Tittade på svensk bilprovnings fel statistik. Då föll franska och italienska bilar bort!

I så fall skulle du väl valt Porsche, Toyota eller Subaru...
Carl

Hade också en 200 000Sek gräns. Då faller Porschen bort.
Carl

Leverans på Fredag 1100, Kul som fan smiley_small_hug.gif
Carl

Hämtade den i går! För säga att jag är mycket nöjd! Kvalité in i minsta detalj! Känns som en mycket större bil att köra! Om ni ska byta bil så provkör en Audi A1!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon