Ehan
Detta brukar ju inte direkt vara något problem i vårt avlånga land men nu undrar jag om dessa 30-gradersdagar kan vara illa för våra guldfiskar och koi? Kan det vara farligt för dem om det blir för varmt i dammen?
kerstin z5-6
Nej har inte märkt det i min damm 15 år gammal. Men den är djup, 3,5 djuphåla.. de står där när tempen är hög
anki/ronninge

hej!
¨
fiskarna tycks må bra i värm,en, har en djuphåla på 1,5 meter
Mony
Det är säkert inga problem. Titta på fisken och se hur den mår. Står den och flämtar uppe vid ytan mår den nog inte så bra och du kan behöva sänka tempen. Ta bort lite (ta 10% i taget) av vattnet och häll på kallt, friskt vatten.

Fiskarna klarar ofta både låga och höga temperaturer. Det man ska vara försiktig med är att undvika höja eller sänka för snabbt. Max 2 grader per timme har jag läst någonstans och det kör jag både för koi, guldfisk och i mina 5 akvarium smile.gif
Ehan
Tack för svar alla. Fiskarna överlevde den ovanliga värmen bra - men häll sig ganska mycket gömda under växtligheten. Ett tag undrade jag om de ens fanns kvar eftersom jag aldrig såg skymten av dem, inte ens vid matning. Så plötsligt såg jag att de pilade förbi längs botten. Har nu just sett de första ynglen! :-) Det var verkligen kul att se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon