chiliärgott
Fungering nummer ett.

Plantan sitter i en tiolitershink (med hål i botten) ser fin ut och tycks trivas, men en stor del av knopparna torkar och faller av innan de slagit ut till blommor. Se bifogade bilder.

[attachment=81741:chiliplanta.jpg]
[attachment=81740:chiliblomma.jpg]

Fundering nummer två.

Räcker det med att "skaka" på chili för att pollinera, eller behöver man ta pensel till hjälp?

Har märkt att även om jag tar pensel till hjälp har jag svårt att pollinera de blommor som slagit ut. Kanske hänger samman med problemet med knopparna.

Tankar om vad jag gör fel? Näringsbrist? Tror inte det är vattenbrist. Har försökt hålla jorden fuktig och duschar dagligen chilin med sprayflaska.

Är någon Habanerosort: Chili inköpt i Willys grönsaksdisk.
Påtoppen
Det är normalt att blommor faller av. Ge en näring som främjar blommor och frukt och se till att plantan får tillräckligt med ljus. Plantan kommer att behålla blommorna och bilda frukt när den är redo för det.

Det ska räcka med att skaka plantan.
chiliärgott
Tack för svaret!

Börjar se bättre ut. Knopparna slår ut nu utan att falla av.

Hoppas även på chilifrukter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon