Christa
Jag såg inget konstigt i förmiddags men nu när jag kom ut så låg flera lökar uppdragna i landet och många hade avtuggad blast.

Den enda skadan på min fina sallad i landet bredvid var en planta som låg vält.

Det såg ut som lite dreggel på en del avbitna delar av lökblasten.

Jag fattar ingenting? Hade det varit ett rådjur så hade dom väl föredragit salladen framför lökblasten?

Vilket annat djur skulle kunna vara intresserat av lökblast?

Först trodde jag det skatorna som dragit upp löken men sedan när jag såg den avtuggade blasten så trodde jag inte på dom heller.

Hoppas det inte är något djur som kan sprida smitta och tänk om det kommer tillbaka och förstör alltihop.
EKLO
Hej,
ingen aning om vad detta kan vara - jag hade gissat koltrast (mina stökar till ordentligt), men avbiten lökblast?

Själv har jag plötsligt fått möss i landet som ätit upp 2/3 av min fina, stora rödbetsodling. Morr!
Christa
CITAT (EKLO @ 23-07-2014, 08:54) *
Hej,
ingen aning om vad detta kan vara - jag hade gissat koltrast (mina stökar till ordentligt), men avbiten lökblast?

Själv har jag plötsligt fått möss i landet som ätit upp 2/3 av min fina, stora rödbetsodling. Morr!

Vad trist med rödbetorna sad.gif Är du säker på att det inte är sork? Jag fick in en sork i mitt morotsland en gång. Den knaprade på översta delen av morötterna. Jag satte dit en vanlig musfälla och fick en sork i den på första försöket. Inget mer knaprande efter det.

När det gäller mitt land så funderar jag på skatorna i alla fall. Jag hittade dom avbitna blastbitarna både i landet och en bit därifrån så marodören har ju inte ätit upp dom. En liten lök var flyttad nästan en meter men alla delar verkar finnas kvar och vi har gott om skator här.

Det var dock krafsat på ett ställe som spår av en katt. Att trastarna skulle busa runt så där trodde jag inte. Vad har dom gjort hos dig?
gunsta
Jag tror att det är en koltrast - den letar efter mask och kryp nu - ser den att det är s a s öppen jord som i ett land, så är den där och krafsar. Den har förstört mycket för oss genom åren. Det där att det var dregel på lökstjälkarna är helt enkelt lökens egen vätska som ser ut som ett 'slem'. Skator gör inte så som du beskriver - koltrasten är MYCKET morgonpigg.
hattstugan

Håller också på Koltrasten! Avskyr den pga att den förstör så mycket!
Christa
CITAT (gunsta @ 23-07-2014, 18:15) *
Jag tror att det är en koltrast - den letar efter mask och kryp nu - ser den att det är s a s öppen jord som i ett land, så är den där och krafsar. Den har förstört mycket för oss genom åren. Det där att det var dregel på lökstjälkarna är helt enkelt lökens egen vätska som ser ut som ett 'slem'. Skator gör inte så som du beskriver - koltrasten är MYCKET morgonpigg.

Du kanske har rätt, det var lite krafsat i landet bredvid. Det jag tycker är konstigt är att en lök var flyttad nästan en meter och en bit lökblast låg ännu längre bort. Man ser märken i lökblasten som är kvar och det ser ut att vara efter en näbb. Det ligger gräsklipp mellan raderna men det har dom inte rört. Bara dragit av blasten på löken och dragit upp 3 st ur jorden.

Jag har inte sett någon koltrast i trädgården men dom håller till i grannens bigarråträd och dit är inte så långt. Det hände mitt på eftermiddagen.

Jag har haft trädgård sedan 1983 men har aldrig tidigare varit med om att koltrastar förstört något mer än att dom ätit upp bär. Vad har dom ställt till med hos dig?

Christa
Alla berättelser från er som råkat ut för att koltrastar ställt till något i trädgården är intressanta. Det är ju bra att känna till om något händer igen.

Igår försvann alla svarta vinbär och koltrasten är starkt misstänkt sad.gif
gunsta
Det blir en lång lista smile.gif

Bl a har koltrasten förstört mossiga stenar med taklök, stora ytor. Sålådor, mycket som är nyplanterat, upprivet och kringslängt. Bär som den äter upp. Det senaste storverket är gräsklipp och spilljord som jag lagt upp i en lång och stor bred 'sträng' (som så småningom ska in i en varmbädd) ca 3 m och kanske 70 cm bred, helt sönderhackad och omgjord. Rabatter som den gräver och 'skyfflar' bort jord i, särskilt i kanterna.
Den river och sliter och hackar och går fram som en jordfräs - men jag gillar den ändå. Att lyssna på en spelande koltrast en tidig vårkväll är värt mycket 'trädgårdsspill'. Den hör till trädgården helt enkelt.

PS: är det torrår som i år så märks koltrastens insatser mer, särskilt där man vattnar.
Christa
Det var ju gulligt av dig att du tycker om den ändå när den ställt till så mycket.

Lite konstigt var det väl ändå att kolis inte lyfte på gräsklippet mellan raderna i löklandet? Att dra av blasten på lökarna hade den ju inte så mycket glädje av.
gunsta
Tänk på att djur/koltrastar är individer - vi hade en koltrast år 2000 som STOD på marken och sjöng - det förekommer, men det är inte vanligt. Den sjöng hela sommaren och en bra bit av förhösten. Vi kallade honom för X-2000 smile.gif
Christa
CITAT (gunsta @ 01-08-2014, 18:32) *
Tänk på att djur/koltrastar är individer - vi hade en koltrast år 2000 som STOD på marken och sjöng - det förekommer, men det är inte vanligt. Den sjöng hela sommaren och en bra bit av förhösten. Vi kallade honom för X-2000 smile.gif

Vackert men kanske farligt med tanke på katter.

När det gäller vår trädgård så har löken fått vara ifred efter den första incidenten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon