Rehn108
Bakgrund:
Jag har ett nyfött intresse för att odla, som härstammar ifrån att jag såg ett barn på youtube som lockat fram rötter ur sötpotatis i vattenglas och sedan planterat sötpotatisarna. De hade oerhört vackra blad, och jag bestämde mig för att göra samma sak. Så det gjorde jag. Jag köpte också ett liiiiiitet växthus från ikea (ett drivhus antar jag att ni skulle klassa det som) och sådde några frön av bara farten (borstnejlikor och sammetstagetes). De har fått flytta ut från växthuset nu, bara sötpotatisarna bor kvar där.

Jag är kort sagt helt ny i gemet.

Jag bor en våning upp, med en fasad som sticker ut över trottoaren. Äh, det är för svårt att förklara. Jag bor exakt här: http://kartor.eniro.se/m/vShbX
På balkongen där cykeln står har jag nu börjat ha alla växter. Som ni ser kan den som passerar på gatan ta sig en ordentlig titt på vad som händer på balkongen. Ingenting utelämnas med de där genomskinliga väggarna. Dessutom står det ständigt 5-20 taxibilar där utanför, och på andra sidan gatan är en sjukhusentré.

Till ämnet:
Jag vill inte ha det så. Jag har insett att jag kanske skulle kunna odla fram något. Kanske inte i år, det är ju snart augusti. Men till nästa år om inte annat.
Balkongens sidor är ungfär 1,5x2,5 meter, och den är ungefär 1 m hög. Jag tänker mig att man kanske kan skaffa sig något hyfsat tätväxande som kan klättra upp och täcka balkongens väggar. Givetvis inte på plastväggarna, utan på en spaljé (heter det så?). Lite så här, fast mer hemmagjort så att det passar mina behov bättre: http://www.vindskydd.eu/spalje/spalje333.jpg

Det måste vara något som växer hyfsat snabbt. Om jag odlar det nästa vår så måste det vara en meter högt sommaren i alla fall. Kan jag börja odla det redan den här sommaren så är förstås det ännu bättre, men det är inget jag räknar med.
Jag bor alltså i Stockholm.

Utifrån min beskrivning, finns det några växter ni kommer att tänka på?
Något som skulle fungera bra?

Alla tips är välkomna. smile.gif
kerstin z5-6
Cobaea scandens, klockranka , en snabbt växande klättrare -ettårig i kallt klimat men går att övervintra ljust. Blommar blått/lila, röda bladutspring, gillar värme.
Rehn108
Aha, tack för svaret.

Klockranka alltså, den lägger jag till bland alternativen.

Annars har jag googlat fram lite andra täta klängväxter:
- Engermannsvin
- Rådhusvin
- Vildvin
- Blomman för dagen
- Murgröna
- Humle

Tror ni att det är någon av dessa som jag skulle kunna köpa en planta av, som kan börja klättra i min spaljé redan i år?

Två saker till jag bör nämna:
- Jag vill förstås att den ska kunna överleva vintern utomhus.
- Jag kommer vara borta i stora delar av augusti, så det är inte helt klart att jag kan få så mycket hjälp med vattning då.

Jag är, som ni märker, verkligen ny i gemet, så ni får ursäkta graden av dumhet i frågorna.
hanola
Vildvin växer så det knakar och tätt blir det också. Där blir det ju dock inga blommor om du vill ha det istället...

Vad gäller övervintring: Är det i en kruka detta ska planteras eller är det i rabatten? I kruka kan det kanske bli lite känsligt... Beror väl dock på hur stor den är, hur skyddat läge det är, hur mild vinter det blir smile.gif Jag är ingen expert på övervintring i krukor. Tips på det får någon annan ge.

Det som övervintrar hos mig sitter i rabatten. Det som är i krukor är bara för sommaren (förutom mina älskade pelargoner, de får hänga med år efter år).

/Hanna

kerstin z5-6
I kruka kan du ju utesluta alla sk ettåriga-klockrnka blomman för dagen mm, De måste sås ev köpas var vår.Murgröna o humle kan kanske övervintra med det blir lika kallt på en inglasad balkong som det är ute.

är man bortrest ibland är sk självvattnande stora krukor med vattenreservoar i botten som fylls på -ett bra alternativ.
jaj-51
Slingerkrasse växer så det knakar blir en grön vägg med blommor också.
Finns lite olika färger ...

Har själv haft det när jag bodde i radhus och behövde en "vägg" mot insyn.

kerstin z5-6
Javisst m en slingerkrasse överlever inte vintern.
Sätrajäntan
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-07-2014, 21:02) *
Javisst m en slingerkrasse överlever inte vintern.

Nej den överlever inte men är lätt att ta frön av - vänta bara tills blomman är vissen så finns ett tredelat frö. Torka o spar för förkultivering i mars/april inomhus eller gräv ner i krukan ute - kanske kommer de upp. Själv ska jag försöka med båda tills nästa år.
kerstin z5-6
Ja fast Ts frågade :
Två saker till jag bör nämna:
- Jag vill förstås att den ska kunna överleva vintern utomhus.

Dit hör inte krasse
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rehn108 @ 24-07-2014, 15:07) *
Annars har jag googlat fram lite andra täta klängväxter:
- Engermannsvin
- Rådhusvin
- Vildvin
- Blomman för dagen
- Murgröna
- Humle

Av dom alt tycker jag dessa är bäst Engermannsvin, Rådhusvin och Vildvin. Klarar vintern i kruka i din zon och vissnar inte ner utan behåller grenarna, tappar dock bladen. Får vacker höstfärg.

Murgröna kan vara svår att övervintra i kruka då den är känslig för vårsolen och tjäletorka (krukan är frusen men växten vill ha vatten och torkar ihjäl). Humle klarar sig nog i kruka men vissnar ner varje höst så det blir mycket att klippa varje år och ganska fult med visset ris över vintern.
Ally
För att klara vintern är det nog bäst att använda isolerad krukor, typ Lindesberg (googla på lindesbergskrukan). Jag köpte min på StockHome.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon