dagkrafft
Nybörjare på att odla i nytt växthus. Odlar tomatplantor Sparta F1 som växer som sjutton, planterna jättekraftiga och fina. Men "ger riklig frukt" som det står på fröpåsen gäller inte mina. Plantorna bara växer och växer men ger väldigt få tomater. Planteringsjord blandat med naturgödsel i påsar (5:1) i bädden, 60 cm djupt. Någon brist i jorden
Eva 33c
Kan finnas många orsaker. Men blommar de överhuvudtaget? Om de inte blommar så kan det bero på att der det lite för bra och satsar medt på tillväxt när näringstillgången är så fin.
Om de blommar men inte utvecklar frukt, kan det bero på att du har för varmt i växthuset. Om värmen stiger upp emot 30 grader finns risk för att blommorna ramlar av och fruktsättning uteblir.
Jag kan rekomendera tomatsidan.se om du vill läsa mer om tomatodling.
Det skulle kunna handla om pollinering också, men då du odlar en modern sort så är den förmodligen självfertil så till den milda grad att pollineringen skett innan blomman slagit ut smile.gif
dagkrafft
HEJ EVA
Kanske är jag lite otålig. Skördar massor med gurka men tomaterna dröjer.
Varmt som 17 i Roslagen så det blir varmt i växthuset även om jag skuggat sydsidan med ett stort tygstycke. Men det finns blommor och de har inte ramlat av.
Min fundering är att växten prioriterar bladverket och struntar i att driva fram blommor/tomater. Som när man planterar potatis i för fet jord och blasten bara växer och inget under. Alltså att något i jordblandningen som inte är bra.
Men kanske bara otålig då plantorna ser jättefina ut…
Tack för tipset om websidan.
Eva i Skåne
Jag känner inte till sorten, men om det är en sort som ska tjuvas undrar jag om du gjort det? Annars blir det för mycket blad.
Du kan ju toppa plantorna om de växt sig stora och höga så kan dom lägga kraft på att utveckla de fruktämnen som finns.

Bara tankar från en som inte själv brukar lyckas så bra med tomaterna smile.gif
trädgårdsflickan
Du kanske har dina plantor för varmt? När tomatplantorna ska ha frukt så vill de växa i 20-25 graders värme, de älskar ju när de får gödsel så jag förstår inte riktigt vad problemet är. Själv står mina i mitt växthus på ett ganska soligt men samtidigt svalt ställe. Jag tittar till dem varje dag, och gödslar ibland och än så länge har jag sett tre små tomater på gång även fast att tomatplantan inte hunnit bli så stor. Ta reda på lite fakta vad som hänt med tomatplantan, så kanske du får till en lösning.
Själv är jag ingen expert på det här whistling.gif
Bassam
Hej

självklart näring har stora mening, Du sa att du blandad jord med naturligt gödsel. den här gödsel ger mycket grönskar men lite blommor och små frukt, så tycker jag att du behöver spruta dem på blad på näring lösning Som har Kalium och kalcium med Fosfor med lite kväve eller utan kväve, för att kväva som finns i naturligt gödsel ger mycket grönskar.

Lycka till.

H.Bassam
jaj-51
Hej.
Tjuvar du plantorn?
Blir det blommor på plantorna?
Kanske blom skotten tagits bort och förväxlats med tjuvar?

Vår pås jordar naturgödsel innehåller inte mycket gödsel, den går att odla i utan att späda med "vanlig" jord.

Det var många år sen dessa påsar var rik på naturgödsel och klart dyrare än jord påsarna ...
I år gödslade jag med Chrysan blev nog lite mycket melongurkornas blad är så stora som "dass lock" tomtat plantorna växer som vanligt visar inga tecken på att gödningen kanske är i överkant.

Här i Göteborg har det varit varmt hela sommaren, under 30grd i växthuset bara att drömma om när det är över 30grd i skugga.
Det har inte påverkat varken blomning eller fruktsättning negativt.
Jag har sex sorter från eget frö, som vanligt massor av tomater märker ingen skillnad på den extremt varma sommaren.
Motti
Min erfarenhet är att man måste klippa tomatplantorna hårt när man inser att sommaren är slut !klipp bort alla nya blomklasar och alla blad, alltså beskär dom hårt annars mognar inte de tomater som redan finns !Har haft mitt växthus i fem år nu och jag har "hajat"att när augusti infinner sig så får man beskära tomaterna hårt för alla nya blommor och skott tar näring från de befintliga frukterna !ja så man får offra en del för att få fram mogna tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon