lottapotta
Det är tredje året jag frösår, och jag är verkligen såld!
Det blir både grönsaker, annueller och perenner.
Dock har jag lite problem med Atlasblommorna. Det förbryllar mig lite för de ska ju vara så himla lätta...
Jag har alltid sått dem i såtråg eller krukor ute i maj. Första året i såtråg tätt, andra året i såtråg mindre tätt, och nu tredje gången en och en i små pluggar. Hur jag än har gjort så blir de långa och rangliga, och inte alls kraftiga och raka som jag hoppas på. Jag trodde först att det var för att jag sådde för tätt, men det verkar ju inte vara det. Ingenstans kan jag läsa i såråd om att de ska toppas.

Hur gör ni som lyckas att få kraftiga fina Atlasblommor? Sår ni och omskolar tussvis? Eller en och en och toppar?
Nästa år vill jag nämligen få fina exemplar. yes.gif
vanjalarsa
Jag har alltid sått dem direkt ute. de tycker inte om flytt från krukor och såtråg. De mår bra av att sås direkt ute och vara ifred.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
lottapotta
CITAT (vanjalarsa @ 23-07-2014, 12:40) *
Jag har alltid sått dem direkt ute. de tycker inte om flytt från krukor och såtråg. De mår bra av att sås direkt ute och vara ifred.

Tack för tips!
Blir dina raka och knubbiga när du direktsår eller är de också långa och rangliga?
vanjalarsa
jag har aldrig haft nåt problem med dem. Men sol vill de ha förståss. Om det kunde varit solbrist som gjorde att dina blev sneda. Att de sökte efter solljus så att säga...Lycka till och berätta hur det går!
kerstin z5-6
Har aldrig haft problem-men hur drev du dem under tiden inne-i ett fönster?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon