Hej och tack för kommentarer!
Nu måste jag tillstå att stenläggningen är inte gjord av mig, utan vi lejde för det, och de gjorde ett superjobb, som kostade 20 000............
Men å andra sidan var det en stenlagd gång runt hela huset från framsidan till baksidan samt en uteplats på gaveln (vi har ett trädäck på baksidan men har kvällssol på gaveln varför jag längtade efter en uteplats där också). De vek undan gräsmattan, grävde bort en massa jord, lade singel, sand, stenläggning, och vek sedan tillbaka gräsmattan så att det såg ut som om gången varit där för alltid! Men det tog två män 5 dagar att lägga stenläggningen från början till slut, och jag hade aldrig fått så bra resultat som de fick!
Då vi flyttade hit fanns en jätterabatt utmed gaveln, som vi fick flytta direkt då vi flyttat in. Anledningen var att bostadsrättsföreningen inte ville ha annat än grus, sand eller sten intill husväggen, pga risk för stående väta.... Något som ägarna före oss struntat i. Därför valde vi att anlägga en uteplats av sten på gaveln istället för att plantera växter där.
Jag skulle helst av allt vilja ha stenlagt runt hela huset, små gångar som slingrar sig mellan öppen jord där man kan plantera, istället för gräsmatta, men det blir ju antingen jättedyrt, eller jättejobbigt - beroende på vem som gör det!
Rabatten runt den stenlagda uteplatsen innehåller många växter jag förra året drev upp från frö, stockros, salvia, gulltörel t ex. Så jag har egentligen inte sett hur det kommer att bli tillsammans, så det skall bli spännande att se!
Fler bilder kommer!