Mi70
Äntligen har jag tagit mig för och lagt in bilder i mitt album. Dels trädgårdprojekt och konstruktioner i trädgården (trädäck, gångar, bord, uteplatser etc) samt bilder tagna runt påsk på min lilla radhusträdgård i Hökarängen! Det ser allt bra visset och trist ut, men tänkte det skulle bli kul att följa rabatterna under sommaren!

Om ni undrar varför jorden ser "smutsig" ut, beror det på att jag brukar toppdressa med hushållskompost som ännu inte blivit färdig jord. Äggskal, avocadokärnor och lite annat krafs syns ganska väl såg jag! tongue.gif

Den som är nyfiken får gärna titta och kommentera! smile.gif
pejori
har kollat och tycker den är förtjusande rolleyes.gif rolleyes.gif
ser framför mej när den står i full blom jätte läckert rolleyes.gif rolleyes.gif
kul att du visade den, sånt är alltid trevligt
kan inte det själv min kamera har dottern, och album är jag novis på.( läs dumskalle med iq groda) wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Snyggt med stenläggningar o mosaik :)Måste jag försöka hinna få in nånstans i min trädgård med smile.gif
Ullet
Jättefint! Kommer nog att bli superbra till sommaren. Gillade din stensättning, sånt är svårt i vår lerjord utan att ha en miljard ton sand under o det är för jobbigt. wacko.gif Annars skjuter tjälen så mkt häruppe.

Blir ruskigt avis på persikoträdet.. wink.gif
renate
Det kommer att bli en riktig oas till sommaren.Så skickligt du är,har du allt gjort själv?lite avis.Stängslet du visade,skulle jag också vilja ha det stänger rådjuren ute.
Renate tongue.gif
ariana
Oj så mycket sten vilket jobb men snyggt var det
vad är det för sten du lagt, var det svårtatt lägga hur djupt med sand har du ja blev lite nyfiken
wacko.gif
Mi70
Hej och tack för kommentarer! tongue.gif

Nu måste jag tillstå att stenläggningen är inte gjord av mig, utan vi lejde för det, och de gjorde ett superjobb, som kostade 20 000............ unsure.gif huh.gif

Men å andra sidan var det en stenlagd gång runt hela huset från framsidan till baksidan samt en uteplats på gaveln (vi har ett trädäck på baksidan men har kvällssol på gaveln varför jag längtade efter en uteplats där också). De vek undan gräsmattan, grävde bort en massa jord, lade singel, sand, stenläggning, och vek sedan tillbaka gräsmattan så att det såg ut som om gången varit där för alltid! Men det tog två män 5 dagar att lägga stenläggningen från början till slut, och jag hade aldrig fått så bra resultat som de fick!

Då vi flyttade hit fanns en jätterabatt utmed gaveln, som vi fick flytta direkt då vi flyttat in. Anledningen var att bostadsrättsföreningen inte ville ha annat än grus, sand eller sten intill husväggen, pga risk för stående väta.... Något som ägarna före oss struntat i. Därför valde vi att anlägga en uteplats av sten på gaveln istället för att plantera växter där.

Jag skulle helst av allt vilja ha stenlagt runt hela huset, små gångar som slingrar sig mellan öppen jord där man kan plantera, istället för gräsmatta, men det blir ju antingen jättedyrt, eller jättejobbigt - beroende på vem som gör det! laugh.gif

Rabatten runt den stenlagda uteplatsen innehåller många växter jag förra året drev upp från frö, stockros, salvia, gulltörel t ex. Så jag har egentligen inte sett hur det kommer att bli tillsammans, så det skall bli spännande att se!

Fler bilder kommer! biggrin.gif
Cilla
Fint persiko- och äppelträd!!! Se upp så att du inte kör gräsklipparen mot stammen på äpplet - kanske bra att lägga några av dina vackra stenar runt stammen för att förhindra det?
VUB
OJOJOJ!!!
Jag blev sååååååååååååååå inspirerad!!!
jag håller just nu på att läsa den fantastiska boken "Enkla projekt för trädgården" av M.Skote...och att se dina projekt fortsätter mina nu nya idéer i sinnet!!! tongue.gif jag ser fram emot att se dina fortsatta projekt och tillväxt i trädgården!
/Ullagumman...som har samlat på sig en hel del gamla tallrikar för "framtida mosaikjobb" sedan ett antal år tillbaka(och "mosaikframtiden" är nog i sommar!)
yla
så snyggt så genomtänkt o så mycket jobb
varför är inte jag lika diciplinerad

skulle vilja vara det ibland iallafall

JÄTTEFINT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon