Finlandssvenskan
Hej!

På alla mina kålväxter är det små gröna larver, skulle gissa på ca lite under en cm långa, som bildas till små fjärilar med vita vingar.

Jag har bara odlat ett par år här på Åland men jag kan iaf inte komma ihåg att jag sett fjärilarna i Österbotten (därifrån jag kommer) utan där var det kålfjärilarna som åt upp kålen men det var lättare att ta livet av deras larver.

Är det någon som vet vad det är för fjärilar och vad man kan göra åt dom? Något husmorstips eller så då, jag vägrar börja med besprutning smile.gif Det värsta är ju att dom är på grönkålen, det mesta andra har ju ändå blast... Jag har fiberduk över, men jag antar att dom slinker in och på så vis kan bli fler där under.
masa
Det är säkert frågan om kålmal, det är massförekomst i år. Om inte odlingsväven har hjälpt, det är lätt gjort att malen slinker in under om man lyfter på duken, så bör man spruta med Bacillus thuringiensis, ett biologiskt bekämpningsmedel mot fjärilslarver. Ett varumärke är Turex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon