kerstin z5-6
Men i morse kl 9.00 visade termometer i skugga utanför köket( Som visserligen ligger i öster och haft morgonsol sen 02 ,men vid koll var helt i skugga) på + 38 grader. Brunnsvattnet har efter ett trädgårdsslangsläckage-antagligen även det beroende på värmen sänkts till en ring.

Nu måste jag snålvattna-glad att jag inte betat av plantkön ännu, krukvattning är lättare .Ser likadant ut i minst 5 dagar till.Litet åskväder med 24 mm vore inte dumt som mellanspel ..
jaj-51
Har varit och vattnat i växthuset innan solen når dit, behagliga 19grd bara.
Vaknade med 28grd i sovrumet...
Här i Göteborg brukar det kommunala vattnet räcka till alla och allt.

Melongurkorna blir fantastiska i år, tyvärr har det varit "skit" flera år i rad.

[

En bov har varit larverna i jorden som äter rötter ... fixade det med nematoder.
Första gången jag använder gödningen Crysan

Mitt lilla grönsaksland är också lyckat Nematoder och crysan

Förra året blev det bara rödbetor allt annat bara inte växte trotts två sådder.
Rödbetorna hade små skador gissar på att det där larverna och skalbaggarna varit hungriga.
hanola
Ja nu är det torrt!

Vi har egen brunn och jag hade alltid hört att det är så gott om vatten i den (vi bor i min mans föräldrahem) så jag skulle för ca 3 veckor sedan sätta igång vattenspridaren till min "trekant" som jag kallar den. Satte igång spridaren och gick sedan på en långpromenad...

Då tog vattnet slut... Andra gången på 40 år som det händer smile.gif Men tillförseln av vattnet är god så nästa morgon hade vi igen!

Nu har min man fyllt en specialtank till mig så jag kan förse alla sommarblommor, pelargoner och växthuset med det de behöver. Vi har en fabrik i närheten med stor vattentank så där tar vi vatten ifrån nu. (Tur att de är på semester whistling.gif )

Rabatterna får helt enkelt vara. Nu är det så torrt så jag måste nog vattna ihjäl mig om jag skulle försöka få det lite blött där!

Men vilken skön sommar det har varit än så länge! Och i måndags började mina två äldsta på en simskola utomhus så det kunde inte bli bättre!

Ta det lugnt i värmen!

/Hanna

Huggorm
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2014, 23:24) *
Men i morse kl 9.00 visade termometer i skugga utanför köket( Som visserligen ligger i öster och haft morgonsol sen 02 ,men vid koll var helt i skugga) på + 38 grader. Brunnsvattnet har efter ett trädgårdsslangsläckage-antagligen även det beroende på värmen sänkts till en ring.

Nu måste jag snålvattna-glad att jag inte betat av plantkön ännu, krukvattning är lättare .Ser likadant ut i minst 5 dagar till.Litet åskväder med 24 mm vore inte dumt som mellanspel ..

Vad glad jag hade varit om jag haft en ring med vatten kvar, men det är 20cm och därmed under pumpens pickup så nu blir det inget mer vatten för mig på ett tag. Får väll hämta dricksvatten i dunk på bensinstationen och bada mig ren i sjön. Någon vattning av växter blir det inte, och likaledes inte heller någon disk eller tvätt.
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 24-07-2014, 08:26) *
Vad glad jag hade varit om jag haft en ring med vatten kvar, men det är 20cm och därmed under pumpens pickup så nu blir det inget mer vatten för mig på ett tag. Får väll hämta dricksvatten i dunk på bensinstationen och bada mig ren i sjön. Någon vattning av växter blir det inte, och likaledes inte heller någon disk eller tvätt.

Aj aj aj Huggis det där låter riktigt illa. sad.gif Förstår om du hoppas på massor av regn.
kerstin z5-6
Ev regn söndag efter det och hela den veckan inte en mm..trist då jag älskar sol men inte att se växter torka o dö bort.
Huggorm
Förbjudet att vattna växterna, tvätta bilen och fylla poolen nu, kommunen börjar också få dåligt med vatten. De har ett flygplan som kör rundor tre gånger om dygnet och spanar efter nya skogsbränder. Man kan säga att det är torrt nu.
jaj-51
Här i Göteborg utlovas en regnskur i eftermiddag biggrin.gif
Temperaturen förutspås minska från drygt 30 grd till bara 20 grd!

Hoppas prognosen slår in, det blev en mycket lokal regnskur här i går kväll.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade ingen regnskur. Dom 20 Grader kan det bli längre fram nästa vecka.

Jag mår dåligt i den hemska värmen nu. Sover kan man ju inte heller med 28 - 32 grader.
Och inte att prata om dom gamla på äldreboenden, dom mår ännu värre än vi.

En varm skön sommar vore ju bra men inte den där hettan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon