Ann-Marie
Kan man plantera svarta vinbär på hösten i zon 5? Det blev inte av i våras och nu är det för varmt.
Huggorm
Det borde inte vara något problem. Men köper du krukodlat går det fint att plantera nu också, men du måste förstås vattna en del. Bästa kompromissen är kanske att plantera så fort temperaturen sjunkit en aning, så hinner plantorna rota sig lite innan tjälen kommer.
Ann-Marie
Tack. Då ska jag försöka på tag på en planta så snart det blivit lite svalare.
Allekulla
Förra veckan flyttade jag två svarta vinbär på stam, med bär. Fyra vanliga buskar flyttade jag också. De på stam ser inte så kul ut, men jag tror de kommer sig. De andra buskarna är fina och klarade flytten bra. med rejäl vattning i gropen innan flytt och vattning efteråt så klarar sig nästan allt man planterar även i denna torkan.
Ann-Marie
Då är de verkligen tåliga!
Bassam
Hej

OM de lägger i krukor, man kan plantera dem hela året för att de förlorar inte sug rötter under flyttning. man behöver hjälpa dem med vatten speciell om blir tork väder.

Lycka till
H: Bassam
Ann-Marie
Tack. Jag ska vänta tills värmeböljan är över innan jag planterar någon buske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon