catlady
25-07-2014, 18:46
Jag har en valnöt från nöt i en gigantisk kruka på skyddat uteplats i zon 1. Den är 7 år gammal nu, men fortfarande bara knappt 1 meter hög. Varje år förgrenar den sig istället för att växa, och den är redan knotig från ett par beskärningar jag tvingats göra för att få den att växa. Den växer inte i toppen utan vartannat år måste jag välja en sidogren som ny topp och stötta upp den. Den får många stora, vackert gröna blad varje år men har inte blommat/satt frukt än.
Kommer det någonsin bli ett träd av den eller ska jag bara ge upp?
Jag har en egen valnöt som jag sådde o den är högre än vad jag är. Tror du ska satsa på att plantera den i marken istället för i kruka. En kruka är ju begränsande för växtens rotsystem och är i längden inte hålllbart
Huggorm
25-07-2014, 19:27
Jag tror också det är krukan som är begränsningen. Trädet suger snabbt ur näringen i en begränsad jordvolym och dessutom är det svårt att hålla en lagom vätskenivå.
catlady
26-07-2014, 15:33
Valnöten står i en kruka för små träd, tror den rymmer 100 liter. Jag trodde nog att det skulle räcka för det att växa till åtminstone manshöjd..? Jag både vattnar och gödslar ordentligt, och det har sol halva dagen. Eftersom den alltid ser så väldigt frisk och frodig ut så har jag utgått ifrån att den inte saknade något, men det kanske inte stämmer.
Hej
Grönskar och rot anpassa varandra, växter kan inte räkna med att få mer tillväxt om rötter fyllde kruka, även om växter ärv kan bli mera storlek , men tvärtom växter kan bli sämre på grund av rötter kan inte ge tillräcklig näring o vatten till växter.
Obs
så ska man flytta den till marken eller till stor kruka.
Lycka till
H.Bassam
Valnöt utvecklar snabbt ett stort rotsystem så säkert är det krukan som ät rbegränsande.
Bockstensmannen
28-07-2014, 09:45
lurigt i kruka utomhus på vintern skulle jag tycka, även zon 1. Där får man inte upp markvärmen.
Et av mina valnötsträd (Juglans Nigra) blev lite trött efter sin första vinter i år, så den kom aldrig riktigt igång, bara små löv. Jag satte då in den i växthuset där den fått smaka på +30' i kruka, den har nu kommit igång riktigt bra i lövverket. Dock hade den ett väldigt litet rotsystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.