Jag älskar krusbär men det gör även krusbärsstekeln. Den hinner löva av mina buskar även om jag är där och jagar dom med såpvatten och allt annat miljövänligt "tjafs".
Nu finns bara den hårda vägen kvar och det är med bekämpningsmedel antar jag.
Vad ska jag göra?
Hej
Man behöver bekämpa dem utan .bekämpningsmedel , den metod behöver tid och tålamod, men den ger bra resultat, om man trött kan man använda bekämpningsmedel
, det finns många om man fråga i plantskolor, man kan använda ( BYREX eller PRovado ), Provado tycker jag att det är bättre för att den innehåller näring plus bekämpning och går med växter saft.
Lycka till
H: Bassam.
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2014, 20:21
Det enda jag tycker har hjälpt är att mosa med fingrarna alla man ser varje dag, från det att man ser de första små betten på bladen.
Provado och dyl är inte tillåtet på uteväxter och inte på sånt man ska äta heller.
Österfärneboodlaren
29-07-2014, 08:26
För två år sedan hade jag samma problem som du, busken blev kal på en vecka, jag fattade inget. Efter att ha läst i detta utmärkta forum så började jag nästa år klämma ihjäl larverna. Jag började kolla busken tidigt det året och tog larverna direkt. Det var ett stort arbete, dödade kanske 40 om dagen i cirka en vecka. Sen blev det slut med dem. I år hade jag kanske högst 10 stycken och alla blad sitter kvar orörda på busken.
Så trägen vinner, håll ut även om det ser ut att vara en omöjlig uppgift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.