Gardenian
27-07-2014, 13:13
För några dagar sedan började vår altan invaderas av helt vita insekter, millimeterstora. Dessa verkar komma med vinden el liknande, singlar ner som snöflingor då och då.
Jätteäckligt då de hamnar i maten och i våra glas.
Ser nästan ut som små spindlar eller nåt liknande, med platta kroppar, 6 ben och antenner/spröt.
De flesta verkar döda och orörliga, men fått några som rör sig i vinglaset!
Vill såklart få reda på vad detta kan vara för nåt?
hattstugan
27-07-2014, 14:45
Hej och Välkommen hit till Odla. nu Forum!
Gissar att det är någon form av bladlöss då det är år då de trivs!
Har sett massor i mina slånbärssnår här!
Gossen Ruda
27-07-2014, 21:18
Det låter som Vita flygare.
Gardenian
01-08-2014, 00:34
[attachment=81806:image.jpg]
Här kommer en bild på en av insekterna! Förstorad något med hjälp av mobilen.
Vita flygare ser väl inte ut på det viset? Dessa insekter ser inte ut att ha några vingar. Men kommer ändå via luften till vår altan på något vis!?
Gossen Ruda
01-08-2014, 20:39
Nej, ingen Vita flygare. Men vad det är har jag ingen aning om. Skall kolla vidare i mina böcker nästa vecka.
Hej
Du ser ut som mjöllöss, så kan man bekämpa dem:
1 Ta bort dem.
2 Torka dem med svamp som doppat i såptspritlösning.
3 Spruta dem med blandning ( 1dl såpa+ 1 msk Tsprit+ 1 L vatten ) gör detta flera gångar med avstånd 5 till 7 dagar mellan dem..
4 Rena fönster och ytterkrukor.
H.Bassam
Gardenian
02-08-2014, 12:26
Tack svaren, men Mjöllöss och Vita flygare är väl samma sak? Och Vita flygare har vingar, det har inte dessa insekter!? :-/
Hej
Vi kan fortsätta söka efter namn, på grund att finns inte mycket insekter som har vit färger,
jag kan ge andra förslag: Den är ( vit myra ). du kan googla på namn ( vit myra ). du kan googla på ( hoppstjärtar ), och se på bilden om de lika med dem.
Obs
Du kan försätta med oss. till vi kan hitta rätt svar.
Lycka till
H.Bassam
Gossen Ruda
04-08-2014, 10:20
Jag funderade ett tag på termiter men det stämmer inte. Jag ger nog upp, hade jag haft en under stereoluppen kunde jag kanske komma längre. Det kan ju också vara larver/nymfer och då blir det ännu svårare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.