Jag har letat på internet länge nog nu. Så här kommer ett desperat hjälprop;
Förra sommaren var jag bortrest och mina vänner skulle ta hand om blommorna. Låt oss säga att det gick sådär. Men det värsta var inte att de flesta växterna var uttorkade och vissa t.o.m. döda, utan ett sorts svart litet kryp som till sist härjade varenda planta, utan undantag.
Effekten blev att blommorna såg vissnande och ledsna ut. Men blev inte gladare av att vattnas, eftersom det var parasiterna som gjort den "vissna" looken på bladen. Framför allt mina murgrönor tog mycket illa vid sig, såklart, men krypen verkar allra bäst gilla mina zukkulenter. Där är de närmast omöjliga att få bort.
Till sitt utseende är de svarta, 2-max 3 millimeter långa och rör sig lite likt en pansarvagn, som att benen sitter på mitten. De är långsmala med spetsiga ändar. Vi kan inte förstå hur de tar sig från planta till planta, när de plötsligt finns på varenda blomma i ett helt renstädat rum med blommor som aldrig tidigare varit i kontakt med ohyran. Jag har aldrig sett dem flyga eller hoppa. Bara krypa. Ägg eller larver har vi inte heller sett till. Benen på dem syns inte heller, de är så små.
Framför allt verkar de gilla zukkulenter och såklart mina murgrönor, men kanske inte så mycket de mer "luddiga" växterna som pelargonerna eller mina tomater. Men nu är de överallt. Och skitsvåra att bli av med, även om jag byter jord, tar bort alla drabbade blad och doppar hela plantan, inklusive rötterna i såpavatten kommer de tillbaka, även om det blir lite mindre ett tag.
Någon som känner igen beskrivningen eller symptomen? Jättetacksam för svar!