AnnaBerg
28-07-2014, 19:37
Hej!
Jag planterade två äppelträd förra året och har läst att man det första året bör beskära tidigt på våren eftersom det är då som tillväxt av nya skott stimuleras. Nu gjorde jag inte det i våras utan funderar nu på om jag kan göra förstaårsbeskärningen nu (med risken att tillväxten inte blir så bra?) eller om jag ska vänta tills nästa års tidiga vår?
/Anna
Zigurdsson
29-07-2014, 07:16
Att beskära lite nu och lite på vårvintern borde vara bättre än att klippa allt i vårvintern. På plantskolan klippte de bort rejält på mitt päronträd med resultatet att trädet "vaknade" till liv 1 månad senare än övriga träd. Jag hade med facit i handen hellre klippt lite varsamt två gånger än så brutalt en gång.
I litteratur står det ofta att det skall klippas på vårvintern för att det är lättare att se grenar och grenvinklar men detta bör inte vara några problem på dina träd.
Mvh Zigge
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2014, 08:40
Det beror ju på vad man vill åstadkomma med beskärningen. När det gäller nyplanterat så brukar man beskära på vårvintern för då får man kraftig skottbrytning och tillväxt och det VILL man ha på unga nya träd för då kan man lättare välja lämpliga skott att bli nya grenar. Beskär man nu får man inte så bra skottbrytning och unga träd kan ha svårare få ev. nya unga skott att avmogna i tid till vintern. Så jag säger vänta till vårvintern det är en bättre tid för uppbyggnadsbeskärning.
När det gäller vuxna träd är dock JAS beskärning att föredra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.