Jag har ett Esperens Herre som sett väldigt risisgt ut pga päronrost och päronskorv. I april/maj var jag ute och skar bort angripna delar på enar som var infekterade av rosten. Resultatet ser lovande ut. Betydligt mindre rost på trädet i år. Delar av trädet som varit mycket angripet av skorv skars också bort. Nu ser det ganska friskt ut. Eftersom inte bara blad har varit angripna har också grenar tagits bort och nya vattenskott har skjutit upp som ska få bilda nya grenar när de gamla tas bort pga grenskorven. Dock ser det ut som stammen har lite skorv också "den går ju dock inte att ta bort".

Jag har skurit bort angripna områden samt sprutat med kumulus. Jag har ympat in nya sorter på trädet som enligt litteraturen skall vara mer motståndskraftiga så som Carola. Jag ska kratta bort ALLA löv och lägga ut hästgödsel under kronan innan snön kommer så trädet får en bra start till nästa år. Jag ska ta bort gräs som växer under trädet.

Vad mer kan jag göra? Pratade med en plantskola som nämnde släckt kalk på stammen. Var köper jag det? Vad mer kan jag göra? Jag har försökt läsa alla trådar på odla om just skorv.

Alla tips mottages smile.gif Jag ger nämligen inte upp tanken på att få äta lite päron om något/några år igen.

Mvh Zigge