Full version: Angrepp på purjulök
rosmariin
Några av mina purjolökar har fått gulaktiga långsmala fläckar/hål på blasten, men det syns inga larver eller insekter på dem, bara lite svartaktigt smuts mitt i plantan. Vem är den där? Frågan är är det någon mening täcka odlingen med fiberduk eller lever skadedjur redan i jorden? Finns det någon hjälp jag kan erbjuda till plantor?
masa
Det är angrepp av lökmal. Fjärilen lägger ägg högt uppe på bladen, när äggen kläckts börjar larverna äta sig nedåt på bladen tills de försvinner in i mitten av plantan. De kan skada tillväxtpunkten och plantan kan ruttna inifrån. Det brukar gå bra att bekämpa larverna med Turex, man får spruta uppifrån så att medlet kommer ned i plantan. Jag har någon gång skurit upp några blad på längden så att jag kommit åt larverna och klämt ihjäl dem och det har fungerat hyfsat, men har man hundratals plantor så är det inget realistiskt alternativ. Det är andra generationen av lökmal som angriper nu, första generationen brukar komma i början av juni.

Lökmalen kan även angripa vitlök och cepa-lök.

Jag sprutade med Turex i förrgår.
Bassam
Hej

Att täcka odlingen med fiberduk, det är försent nu, men nästa år kan du göra detta på våren, när de är fjärilar, För att förhindra fjärilarna kommer på blad och lägga deras ägg.

H.Bassam
rosmariin
Tack för era svar! Då ska jag försöka hitta larver och klämma ihäl dem, har bara ca 50 plantor och ca en tredjedel är angripna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon