pfahl
Tomaterna i växthuset och utanför har fått grå fläckar på undersidan. Vad kan det vara och hur får man bort detta så att inte resten också drabbas? De står i 10-liters plasthinkar och har fått vatten tillräckligt - plus all denna sommarvärme. Dessutom verkar de ha "stannat" i mognadsprocessen. De är gröna, inte en enda har ens börjat bli röd. Gröna har de varit i några veckor nu.
masa
Det är pistillröta, som beror på lokal kalciumbrist. Kan oxå orsakas av ojämn bevattning och riklig tillgång på kalium som förhindrar kalciumupptaget hos tomatplantan.
pfahl
Tack - ok ska tillföra kalcium
Åsa, mälardalen zon 2
Kalciumbristen kan även bero på vattning och temperatur, så det kan finnas kalcium i marken men vid fel odlingsmiljö tar inte tomaten upp tillräckligt. +Det är till viss del även sortberoende
jaj-51
Några av mina "svarta" tomatplantor har haft "sjukan" men bara de första / nederst tomaterna.

Tomaterna mognade, bara att ta bort de bruna träaktiga, nu kommer det fina tomater som vanligt utan att jag förändrat något.
pfahl
Har tillfört kalcium - nu väntar jag på bättring. Tack för era kommentarer!
Fin hemsida Åsa ...
Bassam
Hej

som min vänner sa, att det är brist på kalcium, men vad ska man göra:

Besprutning näringslösning som innehåller kalcium

Lycka till

H:Bassam
pfahl
Tack Bassam smile.gif
pfahl
Har faktiskt tillfört näringslösning också nu ... hoppas på snar skörd för plantorna är fulla av gröna tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon