Caninen
02-08-2014, 08:41
Hej! Ska sätta någon Rodgersia längst bak i en stor perennrabatt och har två frågor.
1. Tar det evigheter att få upp den till skaplig storlek från frö? Tänker på tex Läkesilverax som tar nåt år på sig innan den ens börjar gro.
2. Hur högt blir själva bladverket (utan blommorna alltså som ju blir höga). Vill ju kunna se de maffiga bladen bakom de höga blommorna jag ska ha i mitten.
Tacksam för hjälp!
/Carolin
kerstin z5-6
02-08-2014, 10:07
Rodgersia tex podophylla gror inom en vecka varmt, kan förodlas under lysrör. Är år två stor med rejäla blad.
Storlek har mer att göra med att den får nog med fukt på växtplatsen, än antal år. Kan du ge det växer den fort.
R.pinnata blommar tidigare än de bronsbladiga podophylla som ofta inte blommar alls, bara bladverket på den är på sensommaren nära meterhögt i skugga hos mej.
Caninen
02-08-2014, 10:55
Tack Kerstin! Wow, det låter helt perfekt för den plats jag planerat! Jag testar fröså den, det är ju så mycket roligare.
Bengalow
02-08-2014, 13:17
Jag har också Podophylla, som står i skuggigt norrläge. Den blommar varje år. Vi köpte den som "Bronsblad", och den är utsökt. Emellertid håller den på att bli utträngd av "Sköldpaddsört" som tar över mer och mer, samt några "Hosta". Hos mig blir Rodgersia ca 60-70 cm. En oerhört vacker bladväxt med sina bronsfärgade blad!
Monarda
02-08-2014, 15:06
Jag har Rodgersia aesculifolia. Den står i halvskugga, den blir meterhög och har under årens lopp brett ut sig rejält. Så här ser den ut i ett tidigt stadium, sedan kommer höga fluffiga blomställningar och enorma blad.
[attachment=81817:DSC_0994.jpg]
kerstin z5-6
02-08-2014, 15:13
[attachment=81821:1836_p64650.jpg]
den bronsbladiga som liten.
Caninen
03-08-2014, 17:58
Tack för era svar! Det blir härligt att se den komma upp, nu återstår bara att välja sort, svårt!
Kan just nu inte visa någon bild men lovar att den är en veklig prydnad. Ca 80 cm hög o lite buskformad med underbara höstfärger, utan att se vissen ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.