Efter två år med pumpor som tappar allla blommor, ska vi kalla in stora maskineriet. Jorden är nog för mager, så vi tar nog in en granne med traktor och skapar ett stort land.
Skissat till vänster i bild.
Tips på jag jag kan slänga i marken för att få den bättre?
Det beror kanske lite på vad du har för typ av jord, (lerjord, sandjord), men alla jordar mår bra av mycket organiskt material. Hästskit och koskit (helst väl brunnen), gräsklipp, halm, hö, löv, vallört, kompost, m.m. Tror inte du kan få för mycket. Har du en traktor så är det säkert bra att plöja ner så mycket organiskt material som möjligt. Annars går det bra att lägga det i ett lager överst så får maskar och såna sköta nerdblandningen, fast då går det väl lite långsammare.
Ser att du satsar på kvadratiska odlingsbäddar. Om jag var du skulle jag istället satsa på avlånga bäddar, helst 1,2m breda, då når man in till mitten från båda sidor, men man slipper lägga så mycket odlingsyta på gångar. Jag skulle göra gångarna minst 0,5m breda så att man får plats att stå på knä när man rensar ogräs. Ännu bredare om du vill köra skottkärra i gångarna, mät bredden mellan skottkärrefötterna. Om du orienterar bäddarna och grösaksraderna i nord-sydlig rikting så får alla ljus någon del av dygnet, går de i öst-västlig riktning kan vissa växter bli konstant i skugga på nordsidan av bädden.