Pesco
Jag måste
- mjuka upp en trist norrsida
- få folk att förstå att man parkerar på grusplanen, inte kör bil i trädgården

Till Norrsidan behövs två klättrare som klarar skuggläge och inte sabbar fasaden: vilka?!

Norrsidan behöver två klättrare som trivs i vandrande sol/skugga, ena i pergola i nordöstra hörnet, andra på boden i nordvästra hörnet.

Jag får komplettera med foto på huset, det är gult 1940-tal.

hs04290
Klättrare för skugga som inte förstör fasaden?

Vad som förstör fasaden, beror dels på vilken fasad man har (puts känsligt) och på vilken expert man lyssnar...
Vildvin klänger med sugfötter, klätterhortesia likaså. Kaprifol slingrar sig, och behöver en ställning för detta. Kameleontblad på ställning??

Om det inte är helt norrläge skulle man kunna tänka sig, Clem. summersnow på stor spalje.

Eller New Dawn??

Det jag själv skulle göra, är att använda klätterhortensia. Tål skugga, vackert rödbrunt skulpturalt grenverk på vintern, frisk grönska, vackra, långlivade skira blommor på sommaren, som sitter kvar som eterneller på vintern.

OM du vill skydda fasaden, bygg en spalje som sitter 15-20 cm utanför väggen, som är nedfällbar. Efter 10 år behövs ingen spalje, då är hortensian självhållande och stadig.

Forma därför gärna hortensian lite strikt exvis rektangel 1,5 m bred (så man når bakom den) och 4 m hög och håll efter den. Gärna en rektangel på bägge sida av mittlinjen.

Gud vad jag hittar på, men jag tror att det blir väldigt vackert!!
Och tar tid!!
(jag tog en stickling från en väns klätterhortensia för 8 år sedan. Den täcker nu en yta av 2,5 x 2 meter.)
Om man köper en planta går det betydligt snabbare!

Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon