Full version: Amazon Lilja
Monica R
Jag har en Amazon Lilja som inte mår bra och har heller aldrig gjort det sedan jag fick den. Vad gör jag för fel?
Den står i Norr fönster och får vatten var 14:e dag.
Den hänger precis som den är törstig.
maimiti
Jag tror att den får för lite vatten. Amazonliljan växer vid vattendrag och har där konstant vattentillgång. På botaniska trädgården i Göteborg tex, där har de planterat den precis vid dammen vid ingången och där trivs den ypperligt.
Monica R
Tack för ditt svar! Min kompis som jag fått den av, vattnar bara var 14:e dag och hennes är hur fina som helst!
Jag känner mig förvirrad! :wacko:
maimiti
Har din kompis liljan planterad i en annan typ av jord, som håller fukten längre? Inga lökväxter gillar att stå med fötterna i blöt iofs så det gäller ju att inte överdriva vattnandet heller.

Jag gav bort en amazonlilja i present till en kompis. Hon har den i ett skuggigt fönster och försöker hålla den en aning fuktig, och den verkar trivas.
Monica R
Jag ska prova att vattna den lite mer få se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon