DuVetHon
Hej

Jag är helt ny med odling och har något magiskt sätt lyckats få paprika, körsbärstomater, basilika, oregano, gräslök och perlargoner att må tämligen bra på min balkong. Hur gör man över vintern med dessa? Jag har ett förråd på vinden och ett förråd i källaren som båda är kalla och mörka. I övrigt har jag bara lägenheten. Hur får jag dom att överleva vintern?

Tack
RibesRubusVitis
Oregano och gräslök övervintrar av sig själva på min koloni i zon 1. Paprika och tomater sår jag på nytt varje vår. I princip skulle det nog gå att förvara åtminstone paprika över vintern, som jag ibland gör med chili. Annars är det ju lätt att peta ur fröna och spara, om man inte vill köpa nya. Resultatet brukar bli rätt likt moderplantan. Det går också att ta sticklingar på hösten men dessa behöver rejält med ljus när de rotat sig.
Pelargoner ser jag som en typisk inomhusblomma att ha i fönstret året om.
trädgårdsflickan
Det är första året jag odlar tomater och jag har tänkt att ha mina tre plantor i mitt hemmagjorda växthus så länge det bara går. Jag odlar även melon, och rolleyes.gif om du låter tomatplantan stå i ett soligt fönster och gödslar så kanske det klarar sig, se till så att det står riktigt varmt, kanske bredvid en lampa som lyser starkt. Försök ta vara på soltimmarna under vintern. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Fönsterljus är helt värdelöst efter oktober , eg tidigare. Dock kan ett vanligt lysrör/ 14 tim /dygn drar som en glödlampa/ hålla liv och tillväxt i kryddväxter , tomat är svårare , men dock.
Bassam
Hej

för att vi kan hjälpa dig måste du skrev, på vilket zon bor du. men Tomater och gurkor kan man övervintrar dem i växthuset, eller inne med ljus), men Kryddor skilnad mellan dem. så ber jag dig att du skriver vilket zon bor du o vilka kryddor tänker du övervintra.

Obs
att ta sticklingar under höst tiden hjälper även om du behöver mycket ljus hjälp för att de ska skaffa rötter.

Att använda sin frö är inte bra, på grund att blir blandad ärv när kommer frö.

Lycka till.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon