Bockstensmannen
05-08-2014, 12:42
Fick iår ett 20tal saftiga riktigt goda Persikor i trädet som verkar trivas bra.
Har sparat kärnorna som jag ev tänkte så.
Funderar dock på om det är någon vits? persika frost är väl ympad på någon annan prunus? eller hur funkar det?
Zigurdsson
05-08-2014, 12:50
Har du redan skördat dina persikor?
Mvh Zigge
Bockstensmannen
05-08-2014, 14:38
Ja, plockade in något sent, den 17e juli då jag var ute och reste, under tiden hade en del redan ramlat av trädet under veckan jag var utomlands. Så någonstans mellan 10-15e juli hade varit perfekt iår.
Kul att det funkar i Göteborg, jag köpte två persikoträd i år men lite tveksam till om det skulle gå att få frukt.
Hur är det med "krussjukan" har dåliga erfarenheter sen tidigare ...
Mina träd är ympade ingen aning om grundstammen.
Huggorm
05-08-2014, 16:35
Något blir det väll av kärnorna och sedan kan man ju ta en kvist av persikoträdet och ympa med
Hej
persikoträdet som klara Sverige vädret, det är ympade på något gund som kan klara Sverige vädret annars de kan inte klara sig i Sverige.
Lycka till
H.Bassam
Hej
persikoträdet som klara Sverige vädret, det är ympade på något gund som kan klara Sverige vädret annars de kan inte klara sig i Sverige.
Lycka till
H.Bassam
Huggorm
05-08-2014, 20:10
Krikon eller körsbärsplommon verkar användas som grundstam för persika. Vore intressant att så en kärna och se vad det blir, det känns märkligt om det skulle bli ett krikonträd från en persiokärna även om de är relativt nära släkt. Kanske de är sterila?
RibesRubusVitis
05-08-2014, 20:25
Alldeles säkert blir det en persika av en kärna från Frost, däremot blir det nya trädet inte Frost. (Precis som våra barn inte blir kopior av oss.) Vore rätt märkligt om just denna generation skulle vara den sista fertila.
Huggorm
05-08-2014, 20:41
Problemet är väl att persikans eget rotsystem inte klarar av frost och tjäle särskilt bra? Samt att det inte blir några dvärgträd om man inte använder svagväxande grundstam
RibesRubusVitis
05-08-2014, 21:05
Har bara ryktesvis hört att det växer ett persikoträd utanför en tunnelbanestation i Stockholm. Det skulle vara följden av att någon spottat ut en kärna på platsen.
Var köper man ett sådant träd persikorna ser läckra ut ?.
Bockstensmannen
05-08-2014, 21:20
Persika frost skall vara imun mot krussjukan.
De går nog att köpa på alla ställen idag, plantagen, blomsterlandet, olika garden centers
Alexander-VG-zon3
05-08-2014, 22:08
Vet några som odlar egensådda persikor här utan problem i zon 3-4. Hur frukten blir vet jag inte. Har svårt att få frukt på sorten frost och har år satt riga och olga som ska ge frukt bättre och vara härdigare plus så har jag tre sorter som kan pollinera varandra för bättre resultat. Sköter man sin persika noga, och är noga med vattning och näring och kalkning plus sprejar vår och höst med svampmedel oc beskär rätt och tar veck dött så fort som möjligt så får man inte så stora problem med krussjuka. Ingen sort är helt fri från krussjukan, min frost får vissa år en del krussjuka och grentorka men blir fin längre fram på sommaren.
CITAT (Bockstensmannen @ 05-08-2014, 15:38)

Ja, plockade in något sent, den 17e juli då jag var ute och reste, under tiden hade en del redan ramlat av trädet under veckan jag var utomlands. Så någonstans mellan 10-15e juli hade varit perfekt iår.
Härligt

ser underbart gott ut.
Vilka svampmedel finns att köpa mot krussjukan för trädgårdsodlare?
Har googlat lite men bara hittat sånt som amatörer inte har tillgång till.
Alexander-VG-zon3
05-08-2014, 22:25
CurEra Kumulus, funkar nog inte hundraprocentigt men använder det själv av rekommendationer av andra.
RibesRubusVitis
05-08-2014, 23:14
Tack för det tipset. Jag fick i år stora problem med krussjuka på mitt Riga, som påstods vara mest resistent av alla. De flesta blad knölade ihop sig och ett par smågrenar verkar ha dött. Sen kom dock en ny omgång blad som verkar friska. Fast av årets fem kart blev ingen persika alls.
Zigurdsson
06-08-2014, 06:07
Jag köpte ett frost i höstas, satt det i kruka och tog in det vid kalla nätter. Nu är det i backen och på det 10st jättefina persikor. Humlor och bin föredrar äpplen före persikor att pollinera då utbytet av pollen och nektar är betydligt bättre på apel. Då persikan blommar i tidigt april så går de på dessa också. Jag har bin själv och intresset för de vackra blommorna är måttligt
/Zigge
Bockstensmannen
06-08-2014, 07:02
Jag avhjälpte mitt med pollineringen m.h.a. en tops, blomningen är ju tidigt som attans, speciellt i år med varm vår. Jag körde omväxlande med topsen mot ett annat persikoträd "Prunus persica Melred" som mest blommar fint.
Det är otroligt mycket frukt på endast ett litet träd får man säga, trodde grenarna skulle vika sig av alla persikor, men det är segare än det ser ut. Funderar på att beskära nu för att forma lite mer som ett träd.
CITAT (Bockstensmannen @ 05-08-2014, 22:20)

Persika frost skall vara imun mot krussjukan.
De går nog att köpa på alla ställen idag, plantagen, blomsterlandet, olika garden centers
Tack jag skall börja leta upp en plats direkt jag antar att det vill stå soligt.
Bockstensmannen
06-08-2014, 08:22
japp, viktigast är nog att det inte blir dränkt i väta på vintern, i tex lerjord, mitt är planterat lite upphöjt i sydsluttning med rätt så dränerad jord. Har dock fått vattna en del denna sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.