madelajn
06-08-2014, 18:39
Hej!
Jag har knyckt (mm, så är det) ett litet litet bladskott av en palea eller elefantöra. Jag har velat få tag på en sådan blomma länge nu men inte hittat den någonstans. Nu snubblade jag över en sådan och knyckte ett litet blad. Jag har kanske inte de största förhoppningarna på att det ska fungera men jag tänkte kolla vad ni har för tips för hur jag ska ha störst chans att lyckas med skottet?
Det är alltså ett bladskott som är litet. Se bifogad bild. [attachment=81843:Ska__776...19.36.58.png]
Tar alla tips och råd ni har!
Tack på förhand!
Tveksamt om du kan få ut något av bara bladet. Med jag har ibland lyckats med det fast det inte ska gå. Jag brukar sätta bladet i ett glas vatten, utvecklas det inga rötter på ett tag, men bladet ser friskt ut så brukar jag trä en påse över, vädra ibland och byta vatten då och då. Ibland kan det fungera
Alexander-VG-zon3
07-08-2014, 14:49
Prova att snitta bladnerven och att snitta kanterna utmed bladet, placera bladet på jordyta, eller sand eller i grunt vattenbad och så plastpåse om. Har du tur får du nya plantor vid bladnerverna.
Eva i Skåne
07-08-2014, 17:13
Om du inte lyckas så kan du skicka pm till mig om ett par veckor. Jag har nog nåt litet skott att skära av.
Jag är på landet nu, men om ett par veckor kan jag kolla hur det ser ut.
Hej
Det är bra att pröva man lägga den i vatten med skugga plats.
H.Bassam
madelajn
08-08-2014, 13:44
Tack för era tips! Jag ska se hur det tar sig. 👍😊
Angelicwhisper
07-09-2014, 08:15
CITAT (Eva i Skåne @ 07-08-2014, 18:13)

Om du inte lyckas så kan du skicka pm till mig om ett par veckor. Jag har nog nåt litet skott att skära av.
Jag är på landet nu, men om ett par veckor kan jag kolla hur det ser ut.
Jag skulle vara intresserad av skott från elefantöra:-) tror du att du kan avvara några till mig, Eva i Skåne :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.