Full version: Annabelle!
KarlXII
Vi planterade ett gäng hortensior som heter Annabelle (Hydrangea arborescens) förra året.
Nu är frågan, ska de klippas ner och hur mycket isåfall?
Jag har sökt på nätet och hittat allt från klipp inte alls till klipp ner i princip allt, mellan hösten och midsommar.
Ibland blir man galen på Internet...blink.gif

Någon som har lyckats med sina och vill dela med sig av goda råd?
Cilla
Jag är ingen expert på hortensior, underhållsbeskär några vuxna exemplar, men skulle inte beskurit en nyplanterad alls efter bara en säsong i backen. Den behöver etablera sig innan den förlorar gren- och bladmassa och beskärn9ingen består normalt i att man tar bort riktigt gamla, risiga grenar.

För tidpunkter och beskärningssätt för buskar finns en källa som är riktigt bra: Nya beskärningsboken av Klaus Vollbrecht, LTs förlag. Finns att beställa på postorden från internets olika bokaffärer.

Jag brukar beskära hortensia på vårvintern enligt Vollbrechts råd, kanske har de som experimenterat mer med hortensia sett möjligheter till beskärning också på sommaren. Kolla om det finns något hortensiasällskap eller liknande!

Hydrangea arborescens (kallas vidjehortensia på svenska) kan bilda ett slags rotskott, och vill man begränsa dem skär man av dem med spade på vårvintern. Annars underhållsbeskär man hortensia genom att ta bort gamla, risiga grenar på vårvintern. Beskärningsbokens råd är också att en risig buske som inte underhållsbeskurits kan tas ned ända till marken vart 5-10 år.

Andra sorters hortensia som H macrophylla och H paniculata kan man utföra en sorts sporrbeskärning på för att rikare blom, men det gäller också lite äldre exemplar.
Hannele
Jag tänker inte röra min Annabelle som jag fick i höstas.
Tommy
Om jag läst rätt i mina böcker så kan man klippa ner dem helt, men då riskerar man att blomningen uteblir ett år eller så.
Åsa E
De behöver inte beskäras mer än att man tar bort döda grenar. De är lite långsamma att komma igång på våren så även om en gren ser död ut nu så behöver den inte vara det. Jag har inte klippt något på mina hortensior ännu (bor i zon 2).
Hannele
CITAT (Tommy @ 16-04-2004, 07:28)
Om jag läst rätt i mina böcker så kan man klippa ner dem helt, men då riskerar man att blomningen uteblir ett år eller så.

Läs roligare böcker... rolleyes.gif
Tommy
CITAT (Hannele @ 16-04-2004, 19:39)
CITAT (Tommy @ 16-04-2004, 07:28)

Läs roligare böcker... rolleyes.gif

blink.gif
KarlXII
Tack för tipsen!
Jag låter mina stackars Annabelle slippa sekatören. smile.gif
Hannele
Ja, Tommy, i mina böcker föredrar man regelbunden underhållningsbeskärning,
då behöver man aldrig slakta ner nån buske totalt.
I de roligaste böckerna kan man till exempelvis skapa en labyrint av hortensior.

Mitt motto: "Det ska inte synas, att man jobbat i trädgården."
Tommy
CITAT (Hannele @ 17-04-2004, 09:18)
Ja, Tommy, i mina böcker föredrar man regelbunden underhållningsbeskärning,
då behöver man aldrig slakta ner nån buske totalt.
I de roligaste böckerna kan man till exempelvis skapa en labyrint av hortensior.

Mitt motto: "Det ska inte synas, att man jobbat i trädgården."

Jag skrev inte att man skulle... utan att man kunde wink.gif

För övrigt stämmer det du sa om mitt arbete i trädgården idag: Det syns inte ett jota att jag gjort nåt! smile.gif
KarlXII
Nu har det hänt något alltså!
En av hortensiorna ser väldigt trött ut.
Bladen är inte fullt utvecklade utan små och lite ihoprullade. De ser väldigt torra ut.

Vad kan vara problemet?
För lite vatten?
För lite näring?
Myror?
Någon sjukdom....?

Vissa av bladen på buskarna bredvid har samma symptom.

Är det någon som sett något liknande?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon