Aqvakul
Jag förvärvade en fastighet i höstas i Sölvesborg. Det fungerar nu som fritidshus, men kan på sikt bli något mer. Tomten är stor. Förre ägaren tyckte inte om att räfsa löv, så det är mycket gräsmatta men inget träd som ger skugga och svalka. Snabblösningen är plank, berså. Men på halvlång sikt skulle jag också vilja ha ett träd, under vars grenverk några stycken kan sitta och njuta med en bok. Trädet bör växa till sig någorlunda fort. då vår tid på jorden är begränsad. Förutsättningarna är zon 1, relativt lätt och väldränerad jord. Jag har efter visst grubblande hittat två intressanta träd: robinia och korstörne. Rysk lönn är ett tredje alternativt, men kanske inte lika vackert. Pil är jag skeptisk till sedan tidigare, men det finns ju många sorter. VAD TROR DU OM DESSA FÖRSLAG OCH HAR DU ANDRA? Det här känns som ett av mina viktigare beslut i livet.....
Huggorm
Problemet med robinia är tornarna, det behöver inte vara något problem men korstörnet finns att köpa utan sådana. Den ryska lönnen är väll en av de tråkigare inom sin familj och används mest i högre zoner där det inte finns lika mycket annat att välja mellan. Det är också ett betydligt mindre träd än de båda andra.

Ett alternativ kan vara att plantera två träd ganska nära varandra. Ett snabbväxande så det händer saker på en gång, och ett annat som växer långsammare men har en bättre framtid. I ditt läge hade jag kanske planterat en ullungrönn för snabb och vacker grönska, och strax bakom den en gingko som på 10-20 år sikt får växa upp och breda ut sig över rönnen.
ölandsboel
Alla förslag är trevliga men nu när du har ett "guldläge", zon I, så kan du ju frossa loss ordentligt o titta på lite mer ovanliga o "känsliga" träd oxå! Det absolut vackraste träd som finns ( tycker jag ) är Koelreuteria paniculata, kinesträd, vackra ormbunkslika blad som är röd-silverskimrande på våren och får gula blomspiror. Valnöt finns ju flera olika sorter, växer ganska fort o får en rund fin krona ( kolla speciellt bladen på Juglans nigra 'Laciniata' ), Platan, där kan du njuta av en otroligt vacker bark, Tilia henryana, "Henrys Lind", otroligt vackra blad, ja det finns väldigt många vackra träd att välja på när man bor o odlar i zon I
ölandsboel
p.s tulpanträd, Liriodendron växer fort o får rund fin krona,
Bockstensmannen
Smaken är som baken men tycker du skall köra Palownia Tomentosa eller Robinia eller möjligen Gleditsia triacanthos.
Palownian och Robinian är ju iallafall snabbväxande, Gleditsian vet jag inte.
Robinian har ju visserliggen taggar på grenarna, men sålänge du inte skall kramas med trädet, upp och klättra i det, utan bara låta det växa gör det inte så mycket. Mycket vackert skirt bladverk i ljusgrönt till grönt som rör sig vackert vid minsta vind. Mitt blommade iår, 1a året!
Robinia Pseudoaccacia
Palownian blommar ju vackert och får häpnadsväckande blad.
ölandsboel
Robinian är ett jättevackert träd med otroligt väldoftande blommor, enda nackdelen är att de skjuter väldigt mycket rotskott så man får hålla efter dessa.
Aqvakul
Tack för många viktiga synpunkter! Kom gärna med mer! wub.gif
Huggorm
Torr och lätt jord ger ju både fördelar och nackdelar. Inte alla träd uppskattar det, och ännu färre kommer växa fort i det. Men något som gör det är den äkta kastanjen, den funkar utmärkt under sådana betingelser. Växer minst en halvmeter per säsong hos mig, förmodligen fortare i zon1. Har frodats under sommarens torka när andra träd börjat sloka.
Aqvakul
Intressant tips, Huggorm!
jegi
En valnöt skulle jag satsa på. Manchurisk är snabbväxande, men även äkta pinnar på och säkert för den delen också grå, svart och japansk.
Aqvakul
En ullungrönn är beställd och planteringsgropen förberedd! thanks.gif
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 10-09-2014, 02:19) *
En ullungrönn är beställd och planteringsgropen förberedd! thanks.gif

Idag kommer det i jorden, ett riktigt praktexemplar (drygt 3 m och minst 5 år) wub.gif
Huggorm
Ett bra val, ullungrönn är ett av de bästa mindre träden som man kan få tag på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon