Full version: Hjälp! Ohyra!
träskpaddan
Jag köpte två växter + orkidéjord från Blomsterlandet för tre dagar sen och nu har jag fått ohyra. Det är pyttesmå vita kryp på någon bråkdels mm som kryper runt på jorden. Vad är det och vad gör jag åt det?

Snälla hjälp! Jag vill rädda mina växter innan det är för sent. -cry-.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppstjärtar kanske väldigt vanlig i jord och andra odlingssubstrat. De hör till naturens nedbrytare och räknas nog inte som ohyra. Väldigt vanliga i krukväxter speciellt ifall man vattnar lite för mycket och aldrig låter växterna torka upp. Är det hoppstjärtar måste du ine göra nått, kanske bara låta växterna få torka upp lite mellan vattningarna.
tamlin
Ser de ut såhär?

Det mest karaktäristiska är hur de skuttar mot slutet när det sprayas vatten på dem.

Som Åsa säger är de lyckligtvis harmlösa. Jag har en del såna själv i några av mina krukor, och det samlas en del under krukorna ibland. Dock har de inte haft någon påverkan på mina plantors hälsa. De äter främst dött växtmaterial.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon