Hur gör man för att föröka/ta skott av en fjärilsbuske. Kan man göra som med t ex pelargonior? När jag tar skott av dessa så doppar jag stjälken i en blandning av citronsyra och vatten för att få rötterna att gro lite snabbare och bättre. Det fungerar jättebra. Kan man göra likadant med fjärilsbusken????
Allekulla
10-08-2014, 17:57
Jag satte en liten vedartad kvist direkt i kruka ute. Utmed kanten på krukan. Det gjorde jag för en månad sen och den verkar att ha tagit sig. Prova med lite olika metoder.
kerstin z5-6
23-08-2014, 21:53
Frösådd går fint med
Kerstin jag är väldigt förtjust i mina fjärilsbuskar och vill ha fler. Kan du beskriva lite närmare hur och när jag skall sår. (har inget växthus)
Anders zon 1
09-10-2014, 14:53
Om du sår frön så blir det förmodligen inte riktigt samma färg och form på blommorna som på ursprungsbusken. Så vill du ha fler exakt likadana så är det bättre att ta sticklingar. Och det är som sagt väldigt lätt att göra.
kerstin z5-6
09-10-2014, 15:48
Har grott (3 feb); inom 3 v från sådd i max + 15 grader -under lysrör, oftast betydligt svalare nattetid, mer eller mindre ytligt sådda.
Avkomma från blålila buddleja blev lika blålila som moderplantan, fröna alltså varmgroende , ingen kylperiod behövs.Kan sås tidig vår inne eller ute ,gror när de känner varm jord. Får ej torka ut på ytan.
Tack "Kerstin z5-6" för goda råd, som vanligt. Har vedartade sticklingar i kruka men tyvärr har de nog inte rotat sig, så nu ska jag testa frösådd. Hur vet jag när fröställningarna är mogna att skörda?
Anders zon 1
09-10-2014, 23:18
Tror att det beror lite på vilken sort man har. Den vanliga blåvioletta är antagligen närmast vildformen. Längre söderut i Europa (även i Köpenhamn) sprider sig buddlejor mycket kring vägar och järnvägar och då brukar dom nästan alltid vara blåvioletta. Det finns ju annars både vita, vinröda, mörkvioletta, vita m m färger på odlade buddlejor. Jag har tagit tillvara en fröplanta som sått sig själv i trädgården en gång och den hade lite mindre blomklasar och aningen ljusare blommor än moderplantan.
kerstin z5-6
10-10-2014, 12:04
CITAT (Östh @ 09-10-2014, 22:55)

Tack "Kerstin z5-6" för goda råd, som vanligt. Har vedartade sticklingar i kruka men tyvärr har de nog inte rotat sig, så nu ska jag testa frösådd. Hur vet jag när fröställningarna är mogna att skörda?
Fröna ska lossna lätt de kan tas in och sättas i vas (utan vatten ) med tidning under, så faller fröna dit.Ta in i torrt väder.
Stickling har jag bara prövat topp sticklingar och då tidig vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.