Ullet
Jag har fått ett sug efter julrosor men jag undrar om det finns nån sort som går i zon 5? Nåt speciellt att tänka på när man odlar dom?
kerstin z5-6
Alla sorter ! De trivs i sval miljö -på skuggsidan , men fördel om det tinar fort så du får se dem snabbt på våren laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
andreas i uppsala
går det med julrosor i zon 5? trodde bara det gick till zon I- II och kanske III, men vad vet jag wink.gif
Cilla
Jag känner inte till deras zonkrav, men ställer man dem på ett soligt ställe i zon 3 så dör de. Sol för långa tider på dagen skyr de, lärde jag efter ett års plantering på alltför soliga ställen... Kanske ska man plantera dem nära huset på öst- eller västsidan?
kerstin z5-6
jag har alla tänkbara från H niger till argutifolius över en del hybrider och de mår bra sedan flera år .. fö är mycket som "inte går högre än z 3... blink.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif som inte stämmer alls ..
fiffigafrun
Jamen vad trevligt då för jag har ett perfekt ställe för en julros då! Trodde inte att de skulle klara zon 5-6. Hur djup och vilken typ av jord vill de ha för just nu är det hårdpackat grus där?

/Karin
kerstin z5-6
Skuggigt mullrikt lagom fuktigt -blir till att bygga en upphöjd bädd torvparti Karin smile.gif
Anders zon 1
Trodde också att det var svårt med julrosor i högre zoner. Har själv lyckats ta död på både H. niger, H. orientalis och H. foetidus i zon 4. Den enda som överhuvudtaget visade något livstecken efter första vintern var H. foetidus, men den blommade aldrig och dog vintern därpå. Till saken hör också att ingen av dem var placerad i särskilt soligt läge.
Det är nog all snö ni får där uppe i norr som är en del av hemligheten bakom dina framgångar Kerstin (utan att för den skull på något sätt förringa effekten av gröna fingrar förstås)!

Anders
kerstin z5-6
Ja, en sak jag lagt märke till är att vårar o vintrar för den delen som denna med tidig o mycket riklig snö , som ligger kvar länge ..snabb vår med snabb tjällossning ger mycket fina resultat.
Förra året var tex förödande -med höga dagstemp. till påsk + 20 som värst o mycket låg natttemp -15 sad.gif
Lite snö därtill gav tråkiga resultat på fa vedartade växter .
Perennerna som är lägre klarar sig bättre
har en frösådd foetidus som jag hoppas ska ha överlevt o blomma i år
Så naturen själv har nog mer att göra med det hela än fingarnas färg -samt dräneringen .. som jag tjatar om jämt LOL smile.gif
laugh.gif
Ewa smålänska höglandet
Första veckan i april förra året köpte jag en H. niger, en liten planta med en blomma. Planterade den i en större kruka som jag hade på norrsidan ända tills september då jag satte den i jord också norr. Idag fanns åtta utslagna blommor och femton knoppar, sanslöst. Hade också längtat efter en julros i många år och nu när det här verkar gå bra, har jag köpt två stycken till, som nu står i kruka bredvid.

/Ewa
kerstin z5-6
Så roligt !!visst är de vårens budbärare! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon