Har en plats längs ett staket. Utanför staketet just är en smal stig där folk passerar.
1. Kan man använda det staketet som stöd eller väller det över och irriterar förbipasserande?
2. Om inte hur långt ifrån staketet bör dikets ena kant grävas som närmast?
3: Hur långt över dikeskanten sticker hallon ut? Avstånd mellan dikeskant och ex en pallkrge med potatis? MAn ska ju kunna gå emellan åt och dona då åt båda hållen.
Varför jag frågar är att jag gärna behöver ha dem så tätt som möjligt men ändå inte ohanterbart utan bekvämarbetat så klart.
Tack på förhand!
Mjärden
09-08-2014, 18:32
Sen får du räkna med att hallonen breder ut sig under jorden och kommer upp som en nya plantor kanske tom på andra sidan staketet.
En sak undrar jag över; när skall man plantera om hallonplantor från ett ställe till ett
annat ? Höst eller vår ?
Hallon kan man plantera och flytta precis när som helst de är tåliga det gäller bara att se till att vattna om det behövs. Jag köpte ett hus med stor tomt 1987 med ett stort hallonbuskage. Jag frågade hallonkungen Herbert i Risarp hur jag skulle förbereda jorden för mina hallonrader. Han sade att jag skulle odla tagetes i två säsonger på ytan och sedan gräva ner plantorna.
Därefter kollade jag i en massa böcker hur jag skulle bygga ställningar till plantorna och det blev en process. Först satte jag en stör i vardera änden av raden med en lång regel emellan dessa. På denna ställning fäste jag plantorna med nylontråd på regeln. Efter det har jag byggt på och om så jag har både fler reglar hönsnät överst och ordnat bevattning med snabbkopplingar till varje rad. Varje rad har en bredd på 40cm och gångar med plattor på 60 cm emellan varje rad. Om det blir torka som det ofta här i Halmstad där jag bor spänner jag en presenning över alltihop.
Det är många år sedan nu och den sista höststormen har vält en del av konstruktionen så nu kommer jag att bygga något stabilare med betongklumpar och beslag och lite mer sofistikerat bevattningssystem. Så i efterhand kan jag konstatera att idén har fungerat väldig bra. Det jag skulle gjort annorlunda om jag gjort det idag är bredare gångar bredare rader för plantorna. Jag kommer nog också att göra lite "gardiner (typ) på sidorna av t ex vit markduk el dyl, det går rätt fort att bli av med en hel hallonskörd på några dagars torka.
Jag glömde säga att det viktigaste är att stoppa rotskotten annars blir det snabbt kaos och det har plattorna klarat bra. Nu när jag bygger om kommer jag att sätta lite högre kantsten omkring raderna så att jorden håller sig på plats och det blir lätt att fylla på mer jord och gödsla vid behov. Plantorna kan stå hur tätt som helst det bestämmer de nästan själv när de konkurrerar och man klipper bort de grenar som burit frukt. Höjden på hela ställningen är två meter.
Det kan verka lite "overkill" att satsa så mycket arbete på det här men min erfarenhet är att det i längden varit både arbetsbesparande och billigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.