Danne031
09-08-2014, 20:25
I sommar blev det en altan byggd så nu har vi cirka tre meter plats som bara skriker efter några buskar. Läget är nordost med total sol från morgon till 13-14 tiden, därefter skugga med någon timmes kvällsol på sin höjd.
Min förhoppning var björnbär eller något i den stilen men grannfrun är lite tveksam till deras härdighet i zon 4.. Altanen är en dryg halvmeter med ett räcke på 90, så buskarna får gärna bli metern hög.
Berätta hemskt gärna också vilka bärbuskar (om några), jag kan glömma med en gång så jag slipper vela

Tack på förhand
Jag har hallon, björnbär och 30 blåbärsbuskar av olika sorter som jag varmt rekommenderar. Jag försörjer både mig själv och mina barn med bär året runt hallonen är det lite jobb med men både björnbären och särskilt blåbären sköter sig helt själv. Jag bor i zon 1 så jag kan inte hjälpa dig med den frågan men det kan säkert någon annan som bor längre norrut.
Danne031
09-08-2014, 21:14
Finns det blåbär som blir större än de som växer i skogen?
Tänker mig decimeterhögt ris när man säger blåbär och det är inte alls intressant
RibesRubusVitis
09-08-2014, 23:28
Det som är aktuellt för trädgårdsodlare är amerikanska blåbär och de kan lätt bli meterhöga. Inte så goda som våra vilda svenska men mycket lättare att odla.
Smaken är som baken jag tycker till och med att jätteblåbären är godare, Jag har buskar med mindre blåbär också som också är goda . De blir högre och högre för varje år för jag klipper dem hela tiden. De är gott och väl en meter nu. Det finns tidigare trådar om blåbären som du kan titta på där står det vad sorterna heter också.
ölandsboel
10-08-2014, 08:28
Blåbärstry är ju också superhärdiga, en del blir kanske lite för höga för dig ( 150-180 cm ) men det finns sorter som håller sig lite lägre. De flesta mognar i maj-juni så de kompletterar de am. blåbären o förlänger bärsäsongen.
Danne031
10-08-2014, 17:11
Mycket intressant tack för upplysningarna, får kolla lite härdighet också.
Alexander-VG-zon3
10-08-2014, 18:33
Vi bor nog i ungefär samma klimat, bor något mer söder men här funkar vanliga björnbär och armeniska björnbär utan problem rankorna blir ca 3m per sommar och går att spaljera och få höga och insyns skydd. Det är snarare såfall om dom får tillräckligt med sol för att hinna mogna och få bra smak.
Hösthallonet elektra är väldigt bra och härdig sort som ger söta och stora bär från juli tills frosten kommer. Funkar i östläge. Och växer sig höga (sprider sig bra som vilka hallon som helst).
h.norrstrom
12-08-2014, 12:37
Jag har både taggfria och taggiga björnbär samt björnbärshallon mot en gammal hönshusvägg sedan 8 år tillbaka. I östra uppland några mil in i zon 4.
De står i sydväst lite skuggade av en alm och 2 stora björkar. Ger litervis med mogna bär. Har inte vintertäckt överhuvud taget. Växer så det knakar, uppåt 4 m hitills i år, beror dock antagligen på att det är otroligt fet jord genom tonvis med gödsel genom århundraderna.
Har även förvildade björnbär i skogen runt ett torp i närheten som klarar sig fint men de ger ju inga rekordskördar precis.
Så nog kan du testa på björnbär. Jag rekommenderar också björnbärshallon ( tayberry ) Väldigt vackra blommor och bär, stora goda och mogna före björnbären.
Amerikanska blåbär och blåbärstry är också trevliga bärbuskar som jag också kan rekommendera.
RibesRubusVitis
12-08-2014, 14:07
Svarta vinbär borde också fungera, växer över nästan hela landet och behöver inte så mycket sol.
Jan af Lisö
14-08-2014, 13:39
Blomkvist Plantskola i Finland säljer bärbuskar för norrländskt klimat, kolla vilka sorter de säljer (ev på vilka grundstammar).
Själv gillar jag amerikanska blåbär och hybridblåbär, min strörsta buske i södra Stockholm närmar sig 2 meters höjd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.